Моторът, който ще разцепи Формула 1
Бърни Екълстоун и Жан Тод започнаха сложна политическа игра
Идеята на Бърни Екълстоун и президента на ФИА Жан Тод да позволят използването на „алтернативен двигател” във Формула 1, предназначен за малките тимове, предизвика остри и различни реакции у участниците в световния шампионат. Става въпрос за доста по-евтини двигатели, които вече са създадени, които работят със система KERS от първо поколение и които ще отнемат сериозна част от властта на автомобилните компании във Формула 1.
Точно налагането на такъв двигател може да разцепи световния шампионат. Разпределението на силите е вече ясно, но е доста динамично и може да има промени и в двата лагера. За новите, по-евтини мотори за Red Bull, Toro Rosso и Manor. Първите два тима на практика нямат двигатели за догодина, а малкият британски тим вече сключи договор с Mercedes, но е клиент и ще плаща сериозни суми на световните шампиони за моторите си.
Все още не е ясна позицията на Force India, както и тази на Lotus. При Lotus позицията ще се определи в зависимост от това дали Renault ще купи закъсалия отбор. Ако сделката не се осъществи, то Lotus ще подкрепи тези, които искат въвеждането на по-евтините двигатели. Ако обаче Renault се върне със собствен отбор във Формула 1, няма как да е за тази идея. Всички останали са против.
Първоначално отборите се отнесоха към идеята на Бърни Жан Тод като към някаква шега, но в Мексико Ники Лауда заяви, че двамата „са твърдо решени да реализират този проект”.
Екълстоун получи решаваща подкрепа от Тод, а по този начин ще може да отслаби властта на заводските тимове и автомобилните компании и да засили позициите си. Освен това, още от самото начало Бърни е най-яростният противник на новата формула хибридни турбо мотори.
Жан Тод от своя страна действа по линията на това, че такъв двигател ще намали разходите на малките отбори, които и без това са на ръба на оцеляването. Той дори предложи и втори вариант на заводските отбори – ако те приемат таван на цените на клиентските двигатели от 12 милиона евро на сезон, то техническите правила за моторите във Формула 1 няма да се променят до 2025 година.
За „алтернативния мотор” на Бърни и Тод засега не се знае много, освен това, че ще бъде разработен на базата на двигателя, който се използва в сериите IndyCar и е дело на компанията Ilmor на Марио Илиен. Това е 2,2-литров V6 двигател, с ъгъл от 90 градуса между цилиндровите редици, 95 мм диаметър на цилиндрите и максимално налягане на впръскването на горивото от 200 бара.
Оборотите на тези мотори са ограничени на 12 000 в минута, а двете турбини работят при налягане 1,6 бара. В най-мощния си вариант този мотор, носещ името Chevrolet V6 има мощност 710 конски сили. Което е недостатъчно спрямо актуалните двигатели във Формула 1 от този и миналия сезон.
Ако обаче идеята се приеме, в Ilmor ще имат доста работа, естествено, ако компанията спечели проекта за Формула 1. Теглото на този двигател е 112,5 килограма, което е с 37,5 килограма по-малко от задвижващата система на Mercedes, в която влизат хибридните системи, батериите и електрониката, управляваща работата на цялата система.
Освен това, Chevrolet V6 харчи повече гориво от моторите във Формула 1 – за 305 състезателни километра, колкото е дължината на едно състезание във Формула 1, той има нужда от 182 литра метанол, което се развяна на 135 килограма. Според експертите на ФИА, това означава, че колите ще трябва да стартират с 140 килограма бензин, което ще доведе до това, че една по-мощна версия на двигателя ще изисква по-големи резервоари на болидите.
В същото време, никой не иска във Формула 1 да се появят два класа болиди. Настоящият технически регламент е твърде сложен, това се признава и от най-запалените привърженици на хибридните технологии, но промените в него ще доведат до нови сериозни разходи на доставчиците на мотори, които пък ще бъдат прехвърлени на техните клиенти, т.е по-малките отбори. А и точно тези мотори все още не се приемат толкова ентусиазирано от феновете, колкото се надяваха във ФИА.
Изходът трябва да бъде предложен от ФИА. Най-вероятно, за 2017 или 2018 ще настъпят сериозни промени в техническия регламент. Хибридните двигатели ще трябва да станат по-евтини, да са по-шумни и да дават възможност на пилотите да ползват повече мощност, за да изпреварват на пистата. Като компромисен вариант се разглежда появата на V6 или V8 мотори с по две турбини и мощна система KERS, като цената на всичко това не трябва да надхвърля 8 милиона евро на сезон.
Няма да е никак лесно, но пазарлъкът вече тече, а от големите отбори като че ли ще се съгласят на промени за 2017, които обаче трябва да бъдат приети до средата на 2016, за да имат време отборите да се подготвят добре.
0 коментара