Еволюцията на технологията Visible Air на Nike

Nike Air постигна връх, когато тази система се превърна в нещо повече от омекотяващ елемент.

Sportinglife
Sportinglife 15:15 ч., 20 Март 2015
0
3949
Nike

През 1987 г. емблематичната за Nike видима въздушна камера не е новост. Тази технология за омекотяване се появява за първи път в модела Nike Tailwind през 1978 г. и бегачите вече познават предимствата й. Но естествено, първо трябваше да я изпробват, за да повярват в нея. 

Nike Air постигна връх, когато тази система се превърна в нещо повече от омекотяващ елемент.

Факт

Тинкър Хетфийлд създава Nike Air Max с видима въздушна камера, която променя завинаги маратонките.

Дизайнерът на Nike Тинкър Хетфийлд се заема да направи технологичен пробив във въздушната система, като целта му е бегачите да усетят по-добре всичките й предимства.

Той създава Nike Air Max с видима въздушна камера, която променя завинаги маратонките.

Историята на видимата въздушна камера, обаче, не започва с дизайна на Хетфийлд.

Всъщност, тя започва с Дейвид Форланд, който се присъединява към екипа на Nike през 1985 г. като директор Cushioning Innovation.

В много отношения, Форланд се смята за един от най-големите експерти в света в областта на технологията Visible Air. В последните 30 години той прави много разработки и изследванови територии.

Трябва да признаем, че той е и първият, който оставя съществена диря в развитието на системата Air Max.

През 80-те години Форланд изработва прототипа на капсулата Air-Sole на ръка. Той попада на критична ситуация, когато вгражда капсулата, поставяйки шевовете в горната и долната част, вместо по периферията.

"В този момент ми просветна. Веднага направих нов прототип и го поставих точно на същото място", споделя Дейвид Форланд.

Факт

Nike Air Max 1 става първата спортна обувка с видима въздушна капсула.

И така се ражда първият прототип на омекотяващата технология Nike Air, а моделът Nike Air Max 1 става първата спортна обувката с видима въздушна капсула.

Преди това откритие, подметките на Nike Air са били тънки, а не високи.

"Подметките Air-Sole ставаха все по-тънки и по-тънки, защото така производственият процес беше по-лесен. Ние искахме да се върнем назад и да инжектираме повече въздух в подметките, за да постигнем сензация в усещането за омекотяване на стъпалото.", споделя Дейвид Форланд.

В опит да се увеличи сетивното възприятие катоза ходене по въздуха, Форланд рязко променя подхода.

"Ако се вгледате в историята на Air Max, особено в периода 1987-1993, една от основните разлики в моделите е, че всяка версия има все по-голям обем въздух от предишния, и обратно, все по-малко количество твърд материал от пяна. Пяната се провали, за сметка на въздуха", казва Форланд.

По време на опитите си да увеличи обема въздух, Форланд отново получава просветление.

Елеминирайки пяната между подметката и Air-капсулата, всъщност освобождава пространство за увеличаване на обема на Air-системата. На тази база се ражда моделът Nike Air Max 180 - първата обувка със 180-градусова видима Air-капсула, което се оказва не лека задача за Форланд.

"Идеята изглежда проста, но не е лесна за изпълнение. Моделът Air Max 180 беше един от най-трудните за създаване и производство", споделя Дейвид Форланд.

От този момент, Air Max 1, Air Max 180 и Air Max 90 имат обградена от пяна Air система в предната част.

И понеже търсенето на маратонки за бягане без пяна продължава, екипът прави ново изключително откритие: нов конструктивен метод на Air системата, базиран на принципа на надуването.

Новата система първо се използва в Nike Air Max 93, тази техника по-късно позволява да се създаде 3-D форма на въздушно ходило, което не се влияе от налягането на въздуха.

Сега въздушните капсули могат да бъдат изработени, така че да се побират дори в предната част на обувката.

Използвайки напълно иновативните идеи, Nike Air Max 95, чиято подметка се състои от два издути Air-Sole елемента, става първата маратонка с видима въздушна камера в предната част на ходилото.

През 1997 дизайнерите и инженерите на Nike откриват метод, по който да създадат Air  система по цялата дължина на ходилото, и така правят внушителен скок към изобретяването на Air Max подметка без никаква пяна.

Първата стъпка е да се конструира единна платформа от петата до предната част на стъпалото.

Следващата задача е да разберат как да поддържат излетия тънък слой достатъчно дълго, за да затворят в него 3-D модела.

Следват много прототипи, но един става ракета носител – скоро Air Max 97 е изстрелян в пространството.

След като създават изцяло излята подметка с въздушна технология по цялата дължина, новите идеи не спират. От Nike започват да се съсредоточава върху други форми на ометотяване, една от които е Tuned Air.

Тази иновативна въздушна система дебютира през 1999 в модела Nike Air Max Plus и използва нов структурен модел, за да увеличи стабилността на системата Nike Air Max.

Следващата стъпка в напредъка идва с Air Max 360 през 2006 г.

Той най-накрая постига целта си - спортна обувка с подметка без пяна, почти 20 години след изобретяването на първата Air Max система. За да създаде Air Max 360, екипът на Форланд използвана като стабилизатор затворена Caged Air технология вместо пяна.

Изцяло затворената въздушна система не слага край на еволюцията на Air Max.

Екипът на Форланд е изпълнил своята мисия, но не може да устои на изкушението непрекъснато да подобрява системата. И така, те изместват фокуса от премахването на пяната към повишаване гъвкавостта на обувката.

Използвайки конструкция от тръбички, екипът създава дълбоки канали във въздушната подметка на Nike Air Max 2015 и в резултат получават най-гъвкавата Max Air омекотяваща платформа до този момент.

След дългия изминат път, Форланд осъзнава, че без риск, няма развитие.

"Спомням си първата надута капсула Air-Sole. Ние работихме толкова усилено върху нея, а нямахме ни най-малка представа дали хората ще я харесат. Бях на едно летище, когато се появи първата маратонка Air Max. Обаждах се в лабораторията от една телефонна кабинка, когато един човек се приближи – носеше новия Air Max. Аз го изгледах и си помислих: "Ето, че някой ги е купил. А виждам, че и въздушната система работи. Това беше голям риск, но и голяма награда.”  

За Дейвид Форланд и Nike бъдещето на семейството Air Max оттук нататък е само напред и нагоре.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията