Сезон 2014 във Формула 1 приключи

Какво да очакваме във Формула 1 през 2015?

Към какво се стремят тимовете и върху какво работят

Sportinglife
Sportinglife 14:25 ч., 03 Дек 2014
0
352
Getty Images

Изходът на битката за световната титла във Формула 1 през изминалия сезон се оказа точно такъв, какъвто го очаквахме от първите стартове през годината. Mercedes се откъсна далеч при конструкторите и спечели рано-рано титлата, а Люис Хамилтън надделя над Нико Розберг при пилотите.

Какво обаче да очакваме от сезон 2015?

Нека се опитаме да анализираме това, което видяхме в самия край на 2014, което ни подсказва към какво се стремят тимовете, както и върху какво работят.

При конструкторите

Напълно логично е да очакваме, че Mercedes ще има предимство поне в началото на следващия сезон, а най-вероятно – и по-нататък. Вече се появиха слухове, че двигателят на Mercedes за 2015 ще получи още 40 конски сили, а в това време всички основни съперници на шампионите са в преходен период.

Ferrari се намира в меко казано турбулентен етап от развитието на тима, а съвсем отскоро Скудерията има и нов шеф. Това няма как да не дестабилизира отборът в краткосрочен план и изобщо не е сигурно, че е правилно решение в дългосрочна перспектива.

Въпреки че Маурицио Аривабене е работил дълги години с Ferrari като вицепрезидент по маркетинга във Philip Morris, той на практика си няма понятие от това как се ръководи тим от Формула 1 и най-вероятно ще следва плановете, заложени от Марко Матиачи или пък ще започне веднага със собствени ходове?

В политическо отношение Аривабене е близък с правилните хора, т.е ползва се с подкрепата на Серджо Маркионе, но определено не е тим шефът, който би вдъхновил Себастиан Фетел да поведе атаката на Ferrari.

В същото време италианците изостават в развитието на двигателя си за догодина, въпреки че никой в Маранело няма да го потвърди, но пък е налице оптимизъм за болида за 2015, разработвано от екипа на Джеймс Алисън.

В Red Bull отново ще трябва да се справят с изоставането на Renault по отношение на мощността и развитието на двигателя и хибридните системи, с които работи той.

За да добиете представа колко е сериозно положението, обърнете внимание на ожесточената битка за размразяване или не на двигателите за сезон 2015. Най-вероятно Mercedes няма да отстъпи за сезон 2015, но за 2016 промените в правилата ще се окажат неизбежни.

Ще е интересно какво ще се случи при възобновените отношения на McLaren с Honda. Японците имат страхотна история във Формула 1 – през втората половина на 80-те години и началото на 90-те на миналия век и далеч не толкова впечатляваща – през първите години на новия век, когато участваха със собствен тим.

И от двете страни изтича информация, че развитието на двигателя на японците се бави, но все още сме на етап, на който това може да бъде наваксано, стига да не е изоставането твърде драстично.

Няма съмнение, че японците имат едно предимство – те конструираха и развиват двигателя си с ясното съзнание какви цели преследват и са наясно какви са грешките на съперниците им. Но в същото време Honda изостава сериозно при развитието на мотора, а това означава, че ще трябва да се ползват готови решения, които не винаги работят както се очаква от тях.

С оглед на представянето на Williams в края на сезона, повече от логично е да очакваме, че точно британският тим ще е този, който ще бъде най-близо до Mercedes в началото на 2015. В Williams най-после ще излязат от финансовата криза – третото място при конструкторите ще им осигури доста пари, а спонсорите не намаляват, дори се увеличават.

Тимът разполага с двигател Mercedes, сега остава да конструира автомобил, който ще е по-бърз и по-стабилен, за да продължи да напредва. И ако погледнем резултатите от Абу Даби – Маса и Ботас губеха време само в последния сектор на пистата, където най-важни са поведението на задницата на колата и аеродинамичното притискане – зоните, в които тимът изостава от началото на 2014.

При пилотите

С оглед на казаното дотук, най-вероятно Люис Хамилтън и Нико Розберг отновно да са основните съперници за световната титла догодина. И може би Дениъл Рикардо – като „най-добрия от останалите”. През 2014 представянето на Розберг надхвърли очакванията на специалистите, поне що се отнася до резултатите му в квалификациите, но в самите състезания Хамилтън има сериозен аванс. Дали Нико може да отвърне на това предизвикателство?

В изказванията на Розберг можем да потърсим нещо, което остава на заден план – сякаш през 2014 той не успя да покаже най-доброто, на което е способен и това може би се дължи на напрежението върху него, дошло от битката с Хамилтън.

Ако подцените Нико, това ще е ваша сметка, както показа сезон 2014, но кариерата на Розберг във Формула 1 подсказва, че той редовно успява да изненада скептиците и да надскочи нивото си. Ако иска титлата, ще трябва да го направи отново, при това на най-високо ниво.

От друга страна, Хамилтън най-после постигна втората си световна титла – сега ще гледаме един уверен и сигурен шампион, който знае, че може да контролира хода на шампионата, както и да насочва тима в правилната посока.

През 2014 Люис редовно взимаше аванс срещу Розберг, но когато беше нервен, грешките му не бяха никак малко. Ако обаче Хамилтън отново демонстрира най-доброто от себе си по отношение на контрола над колата и скоростта – то той ще е много труден съперник.

Развитието на Дениъл Рикардо в Red Bull също ще е много интересно. Австралиецът успя напълно да засенчи Себастиан Фетел през 2014 и напълно логично сега поема неговата роля в Милтън Кийнс. Рикардо ще работи с обещаващия и много талантлив Даниил Квят, който идва от Toro Rosso.

Руснакът има сериозен потенциал, но все още се бори с някои проблеми – като опазването на задните гуми, което е нормално с оглед на опита или по-скоро липсата на такъв. В квалификациите Даниил е много бърз, през 2015 ще трябва да е бързи и постоянен и в състезателно темпо.

В McLaren Фернандо Алонсо вече се готви за тежки и трудни отношения с Рон Денис, но и двамата са наясно, че компромисът си струва. За испанеца това е последен шанс в кариерата му да се бори за успехи и титли, а Рон има нужда от лидер, който да върне отбора сред най-силните във Формула 1.

Всички ще очакват, че през сезон 2015 в McLaren ще се занимават с изграждането на тим около Алонсо, който да е претендент №1 за титлата през 2016. Но, ако анализираме представянето на Фернандо в Renault и Ferrari, ще трябва да се запитаме каква беше причината това да не се случи в тези два отбора?

И накрая, не може да пропуснем бившия вече световен шампион. Себастиан Фетел имаше нужда от ново предизвикателство и го намери в Маранело. Политическият климат във Ferrari е непредвидим и твърде често много напрегнат, но Себ може да е сигурен, че няма да има проблем в отношенията с Кими Райконен. Всъщност, проблемът на Скудерията е на съвсем друго място – в последните стартове за сезона колите на тима завършваха на над една минута от болидите на е непредвидим и твърде често много напрегнат, но Себ може да е сигурен, че няма да има проблем в отношенията с Кими Райконен.

Всъщност, проблемът на Скудерията е на съвсем друго място – в последните стартове за сезона колите на тима завършваха на над една минута от болидите на Mercedes. Алонсо си тръгна точно заради тази разлика, а тя е толкова голяма, че няма как да бъде стопена за една зима. Но Фетел знае това.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията