Жените във Формула 1? Не дали, а кога?
Вече е време за по-малко приказки и повече действия.
Много хора вече не могат да си спомнят кога точно започнаха дискусиите за това кога ще видим жени да се състезават във Формула 1. Но вече е време за по-малко приказки и повече действия.
Въпреки че Мария Тереза де Филипис кара във Формула 1 в края на 50-те години на миналия век, дълго време основният аргумент срещу участието на жени в стартове от световния шампионат беше, че те няма да могат да понесат физическите натоварвания на едно 2-часово състезание.
Може би това е било истина през 70-те и 80-те годин, въпреки че имаше изключения: Лела Ломберди, Дивина Галика и Джована Амати. Все пак, тогава ставаше въпрос за автомобили с мощност 1000 конски сили, много високи скорости в завоите и сериозно странично натоварване. Днес обаче нещата са по-различни.
Някои от легендите на Формула 1 като Ники Лауда и Емерсон Фитипалди на няколко пъти в последните месеци заявиха, че в съвременния световен шампионат физическите натоварвания вече не са толкова големи.
Дните, в които на дамите зад волана не им достигаше опит или техническо разбиране за това как работи една кола от Формула 1 отдавна са отминали.
Днес жените се състезават в най-различни шампионати в цял свят. Дори едно непълно изброяване е впечатляващо: Даника Патрик в IndyCar, Микела Черути в AutoGP, Катрин Лег във Формула Атлантик, Бейцке Висер в германската Формула Мастърс, Челси Анджело в австралийската Формула 3 и Аби Йитън в Mazda MX5 Cup доказаха, че жените могат не само да се състезават с мъжете, но и да ги побеждават.
А от началото на века няколко дами участваха в тестове и тренировъчни сесии и във Формула 1.
Сара Фишър от IndyCar демонстрира болида на McLaren в състезателния уикенд за Гран при на САЩ през 2002 година, Лег тества за Minardi на пистата „Валелунга” през 2005, през 2012 Williams нае Сузи Волф за тестпилот, същото направи и Marussia с покойната Мария де Вилота.
През 2014 Sauber подписа със състезаващата се в IndyCar Симона де Силвестро с идеята тя да е титуляр през този сезон, но финансовата криза, в която е тимът осуети тези планове. А преди началото на сезон 2015 Lotus испанката Кармен Хорда за пилот, отговарящ за развитието на болида.
На пръв поглед нещата вървят в правилната посока, но в действителност жените все още не могат да преодолеят последното препятствие.
Последният пример е контузията в гърба, която получи пилотът на Williams Валтери Ботас, заради която финландецът не участва в първото състезание за новия сезон – Гран при на Австралия.
Сузи Волф не успя да заеме мястото му заради правилата – тя не беше участвала в нито една от сесиите по време на състезателния уикенд и нямаше как да кара в Мелбърн.
Но за Гран при на Малайзия тимът не избра нея, а заложи на Адриан Сутил – като резерва в случай, че Ботас не се беше възстановил.
А наемането на Хорда е истинска обида за дамите, които се надбягват с мъжете по пистите в цял свят – красивата испанка няма кой знае какви резултати, но винаги привлича тв камерите в бокса, освен това осигурява и свежи пари за бюджета на тима. Въпреки, че е наясно, че никога няма да седне в колата на Пастор Малдонадо или Ромен Грожан.
Нещо подобно се случи и с Де Силвестро в Sauber. През февруари 2014 швейцарският тим обяви наемането й и допълни, че тя започва едногодишна програма, която трябва да я подготви за участие във Формула 1.
Де Силвестро започна тестове с тима през април миналата година и записа 112 обиколки на пистата във Фиорано. Но през октомври 2014 Мониша Калтенборн заяви, че тимът е замразил действието на контракта на Ди Силвестро заради „договорни проблеми” – причината беше, че спонсорите на Ди Силвестро не бяха осигурили достатъчно пари за Sauber.
Така беше изпусната още една надежда.
А Симона не е случаен пилот – през 2010 тя се пребори за приза „Новак на годината” в „500-те мили на Индианаполис” и стана първата жена, стигнала до място на подиума в състезание на улично трасе в историята на IndyCar.
Докато отборите използват жените пилоти повече за рекламна цел, а не с идеята да ги пуснат да се състезават, кандидатите сред тях за място във Формула 1 няма как да бъдат приемани сериозни.
В днешно време медиите и феновете често критикуват Формула 1, че в колоната липсват силни характери и ярки личности като Айртон Сена, Ники Лауда, Джеймс Хънт, Найджъл Менсъл и т.н.
Представете си как ще се отрази на тв рейтингите пробивът на жена сред пилотите във Формула 1.
Години наред Даника Патрик осигурява допълнителни тв зрители на стартовете в IndyCar и NASCAR. И тя далеч не е еквивалента на Ана Курникова в моторните спортове. Даника е добра, много добра. И далеч не е единствената.
Все още е трудно да се разбере защо големите спонсори странят от жените в автомобилните състезания – те съчетават талант и сексапил и осигуряват допълнително внимание от страна на феновете и медиите.
Вместо да им помогне да се надбягват с най-добрите, Формула 1 успя да роди поредната глупост, формулирана от Бърни Екълстоун, който предложи да се организира шампионат за жени.
Но рано или късно ще има жена пилот във Формула 1, въпреки трудностите, въпреки пречките. Въпрос на време е и този, който рискува пръв, ще спечели най-много. Да видим кой ще се престраши.
0 коментара