Рон Денис: Моите спомени за Айртон Сена

Днес се навършват 23 години от смъртта на легендарния пилот от Формула 1 Айртон Сена

Sportinglife
Sportinglife 12:10 ч., 01 Май 2015
0
5485
Getty Images

Днес се навършват 23 години от смъртта на легендарния пилот от Формула 1 Айртон Сена. Едва ли вече може да се каже нещо повече за 3-кратния световен шампион, който дълго време беше най-успешният пилот в историята на спорта.

За тези 23 години медиите по няколко пъти разказаха за първите стъпки на Сена във Формула 1, за пробива му с Lotus, за битките му с McLaren и трудните 4 старта с Williams.

Скоро най-вероятно само сестрата на Айртон – Вивиан и плененникът му Бруно ще пазят спомени от великия пилот, които са си само за тях и до които не са се докоснали милиони читатели в цял свят.

Факт е, че две десетилетия по-късно митът за Сена не умира, напротив става все по-силен и някои от най-верните му последователи са хора, които никога не са го гледали да се състезава – дори на живо по телевизията.

За тях Айртон наистина е някаква митична фигура от миналото, когато пилотите са били силни характери, на чиито фон днешните звезди във Формула 1 изглеждат като глезени пубери.

И тъй като тази тема е неизчерпаема, предлагаме ви част от спомените на шефа на McLaren Рон Денис за Айртон – все пак, британецът е човекът, под чието ръководство гениалният бразилец постигна най-големите си успехи.

Спираме се само на няколко момента от съвместната им работа, които Рон смята за показателни в отношенията си с Айртон.

Рон Денис за първия договор на Сена с McLaren

„Айртон започна да опипва почвата още през 1987, тъй като беше наясно, че McLaren вече е силен отбор. Сена караше за трета година в Lotus и беше наясно, че един по-голям отбор може да постигне много повече с моторите на Honda. Сена ми каза, че иска да се срещнем и да поговорим. По това време той живееше недалеч от базата ни в Уокинг, така че се видяхме у тях.

„Преговорите вървяха добре, ние искахме да го привлечем, той искаше да кара за нас, но когато стигнахме до парите, всичко спря. Предлагахме му половин милион долара на сезон, а той искаше повече. Решихме спора като хвърлихме монета. Тогава английският на Сена не беше толкова добър и трябваше да му покажа какво имам предвид. Хвърлих монетата и тя изчезна някъде след като падна на пода. В крайна сметка аз спечелих и това ни осигури договор за три години с него на стойност 1,5 милиона долара. Това беше единственият начин да разрешим спора с Айртон и да работим заедно.”

Рон Денис за най-яркия си спомен от Сена

„Веднъж Айртон ми даде плик, който все още пазя у дома – той си беше поръчал собствени пликове с името му и картинка на каската му. В плика имаше 10 000 долара. Това бяха парите, които спечелих на бас с него – в Мексико той ми каза, че не мога да изям цяла купичка, пълна с чили. Докато Айртон размисли и реши да се откаже от баса, аз бях изял всичко".

„Това беше четвъртият път, в който той губеше много пари при залог с мен. Помня, че винаги, когато ми даваше парите, той казваше, че никога повече няма да спори с мен, тъй като винаги губи и аз намирам начин да го излъжа. Беше много трудно да накараш Айртон да се усмихне, но още по-трудно беше да го накараш да ти даде някакви пари.”

Рон Денис за последното състезание на Сена с McLaren

„Последният старт за 1993 година беше в Австралия, когато пристигнахме там знаех, че имаме нужда от време, за да си починем един от друг, отношенията ни бяха станали много интензивни. В тима имаше хора, които приемаха всичко това твърде емоционално, а това не ни помагаше в отношенията с Айртон. Казах им: „За Бога, опитвам се да уговоря Айртон да остане, запазете спокойствие!”

„Айртон се колебаеше, при това сериозно. Но Сена беше лоялен и ми каза следното: „Виж, подписах договор и съм поел задължения”. Но вечерта след последното състезание за 1994 той все още се колебаеше. Виждах как Айртон се бори с лоялността си. Опитът ни да ползваме моторите на Peugeot се оказа пълна катастрофа. Но преди това, когато му казах, че ще получаваме заводски мотори на Peugeot, той ми отвърна, че ако е знаел това два месеца по-рано е щял да остане. Сена беше уверен, че няма как да спечелиш световната титла, ако не разполагаш със заводски двигател.”

Рон Денис за величието на Айртон Сена

„Мисля, че много хора смятат Айртон за най-великия пилот в историята на Формула 1 заради това, че той винаги се представяше добре, винаги се бореше да е напред. Той загина твърде млад и феновете нямаха възможност да видят как резултатите му се влошават, как представянето му се променя. Има много пилоти, които се състезават твърде дълго и накрая лошите резултати хвърлят сянка върху величието им. Знем, че феновете го обичат заради това, че винаги се бореше неуморимо, до последно. Той наистина беше велик пилот. Сена направи някои грешки, но беше много принципен. Днес мога да кажа, че той беше добър човек. Нямам никакво съмнение в това.” 

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията