100 милиона за Погба? За всичко е виновен Рупърт Мърдок
Футболист с такава стойност няма, но бизнес продукти с футболни обувки - да
До няколко часа трансферът на лятото, годината, десетилетието, века и - със сигурност - номер едно в цялата история на футбола като пари, ще е факт.
Пол Погба, на 23 години, французин от Ювентус, ще премине в Манчестър Юнайтед за сума около 100-105 милиона евро. Това ще е световен рекорд, защото досега най-скъпата сделка е тази за Гарет Бейл, когото Реал купи от Тотнъм за 99 милиона.
В следващите дни ще четете за подробности от договора му, заплатата, къщата, бонусите, антуража му (пристигна с пет суперлуксозни коли ескорт на базата в Карингтън, за да мине прегледите). Но не това е основното, защото рекордът отново ще падне след някоя година, а числата стават все по-умопомрачителни и неразбираеми за човеци, които работят и печелят в нормалната среда на ежедневието.
Pogba left alone in a taxi 4yrs ago & a €120m later returns today in a Chevy entourage for his MUFC medical. pic.twitter.com/L3UiyUuVZS
— M.A.J (@UItraSuristic) 8 August 2016
Всичко започна през лятото на 1992 г., когато Дания стана европейски шампион, Лийдс бе първи в Англия, Барселона и Христо Стоичков се радваха на купата с големите уши, а рекордният трансфер в световния футбол бе счупен с умопомрачителните 13 милиона английски лири за Джанлуиджи Лентини, платени от Милан на Торино.
Днес Погба струва 89 милиона в тази валута.
По това време в Англия вече се готвеше революция, а Европа следеше ситуацията отблизо.
Рупърт Мърдок и Sky купиха тв правата за новосъздадената Висша лига за около 191 милиона лири за пет години - по около 38 милиона на сезон.
Днес сумата е 3,01 милиарда лири за три сезона, тоест - около милиард на година.
И така се роди бизнес модел, при който телевизията ти дава "пълен достъп" - тричасови студия, репортери до терена, камери в тунелите към съблекалните, интервюта със запъхтяни футболисти, 10-12 повторения на всяка ситуация, дигитални анализи (малко по-късно)...
И цялото това удоволствие - в пакетна услуга "плати, за да гледаш", чиято цена и екстри се променят в посока "нагоре" главоломно през годините. Това промени футбола завинаги.
Парите, които Sky пръсна и превърна английския футбол в продукт, веднага впечатлиха УЕФА и, пак под основния натиск на Англия, Германия, Италия и Испания, бе създадена Шампионската лига. Реално първият опит за нея бе през сезон 1991-92 г., но едва следващият сезон я легитимира с унифицирани часове за мачовете, с тв предавания в цяла Европа, с отделни тв права и първи мащабен награден фонд за отборите.
Оттам нататък глобалната аудитория на футбола рязко промени позицията си - тя вече гледаше повече мачове за една седмица, отколкото преди за половин година. Бундеслигата тръгна по пътя на Premiere, който обаче фалира. Веднага, разбира се, бе заместен от друг голям играч, готов да хвърля милиони, за да печели клиенти - тв футболни фенове.
В Италия се намеси Mediaset, по-късно и Sky Italia, в Испания - Canal+ и така...
Телевизиите даваха големи пари, но и имаха големи изисквания към клубовете - нови стадиони, условия. С това билетите поскъпнаха, а липсата на отлив от трибуните наведе отборите на мисълта, че имат "златна мина" в ръцете си - хората, които не могат да живеят без любимия си тим.
Така артикулите, билетите, всичко около това да идеш на мач поскъпна. Платеният футбол по телевизията привличаше все по-голям интерес, с което се увеличиха приходите за клубовете, а оттам - тяхната способност да плащат за играчи.
И покупателната способност роди бомби - в Италия това бе феноменална серия от надути цени на играчи до 40-50 милиона евро. В Англия, особено през новия век, също практиката да надплащаш видимо за играч, но да го вземеш на всяка цена, е масова.
Тук правим отклонение, за да дадем пример, който можете "да пипнете с ръка".
0 коментара