Великите финални битки във Формула 1

В неделя Розберг и Хамилтън ще определят шампиона, но кои са драмите на последните 40 години

Sportinglife
Sportinglife 14:00 ч., 23 Ное 2016
0
644
GETTY IMAGES

В несравнимата, мека обстановка и футуристичен пейзаж на Абу Даби в неделя, Формула 1 ще има своя нов шампион. Нико Розберг води с 12 точки пред Люис Хамилтън в битката на съотборници от Мерцедес и само чудо може да го спре към титлата.

В сценарии, възможни на пистата, то се изразява така:

- Хамилтън да спечели, а Нико да е на четвърто място или по-назад.

- Люис да е втори, а Розберг - седми или по-назад.

- Британецът да е трети, а германецът - на девето или по-задно място.

С две думи - Хамилтън трябва да спечели, а останалото е въпрос на грешки на Розберг. Битката няма да е чак толкова вълнуваща, казано накратко. Не са броня до броня, не са точка до точка...

Но все пак - имаме си дуел за титлата в последното за годината Гран при - поне едно вълнение, което все по-скучната Формула 1 продължава да ни дължи.

Историята помни битки, изпълнени с далеч по-големи очаквания и заряд, и не разочаровали. Ето някои от финалните надпревари в сезони, решени в последните завои, влизания в бокса и изпреварвания... А и катастрофи.

1976 г., Япония: Хънт срещу Лауда

Позиции преди последния старт:
Лауда 68 точки, Хънт - 65.

Драма, спорни моменти и напрежение съпровождаха сезона, в който двама съвсем различни като стил и излъчване пилоти се бориха за титлата.

Джеймс Хънт срещу Ники Лауда. Този дуел е един от първите в автомобилния спорт, за който бе сниман и филм по-късно...
Лауда доминираше през сезона, но ужасна катастрофа на Нюрбургринг едва не отне живота му, а възстановяването от изгарянията и травмите го извади само от две състезания - невероятно! Пилотът на Ферари обаче бе застигнат от Хънт с Макларън и в последното състезание разликата бе само три точки.

На ужасно мократа писта "Фуджи" в Япония драмата тепърва започваше. В знак на протест срещу решението състезанието изобщо да се проведе в тези условия, Лауда извади болида си от пистата след втората обиколка.

Хънт трябваше да е трети, за да успее да стане шампион при това положение. Но три обиколки преди края спука гума и влезе в бокса, като след това с последни усилия на машината и волята си изпревари Алън Джоунс и Клей Регацони, за да вземе третото място и титлата - само с една точка!

Крайно класиране: Хънт 69, Лауда 68.

Австралия, 1986 г.: Менсъл срещу Прост срещу Пикет

Позиции преди последния старт:
Менсъл 70 т., Прост 64 т., Пикет 63.

"Невероятно, колосално важно и решително - това е Менсъл", съобщава с крясък в ефир коментаторът Мъри Уокър, който вижда болид със спукана гума на пистата. Както често се случва в кариерата на любимия пилот на британците, невероятният му малшанс отново му зашлевява шамар.
Преди старта трима са претендентите, но Менсъл е в чудесна позиция с преднина пред Прост и Нелсън Пикет. Дори трето място стига на британеца за титлата.
Найджъл печели поул позишън, след което стартира лошо и е четвърти, но стига до третата позиция и спокойно кара на нея, докато 18 обиколки преди края не се случва инцидентът с гумата.
Така Ален Прост, противно на очакванията и прогнозите, печели титлата. Цели 6 години след това Менсъл дочака единствения си триумф като шампион на Формула 1.

Крайно класиране: Прост 72 точки, Менсъл 70, Пикет 69.

Австралия, 1994 г.: Шумахер срещу Хил

Позиции преди последния старт:
Шумахер 92 точки, Хил - 91.

Най-трагичният сезон във Формула 1 бе белязан от смъртта на Айртон Сена и Роланд Ратценбергер в един и същ уикенд. Битката за титлата между Михаел Шумахер с Бенетон и Деймън Хил в Уилямс остана някак в сянката на събитията от "Имола", където загинаха двамата пилоти през месец май.

Шуми стартира с 6 победи от първите 7 старта, но две дисквалификации и наказание за още две надпревари отвориха пътя към титлата на Хил.

Така нещата се завързаха преди Аделаида, където само точка делеше претендентите. Изненадващо, 41-годишният Менсъл изпревари претендентите и зае първата позиция на старта. Шуми бе втори, а Хил - трети на решетката.

Двамата оглавиха подреждането и започнаха преследване съвсем близо, като Шуми водеше. Но в 36-ата обиколка се случи...

Германецът излезе извън пистата, удари се в предпазна стена и се върна на трасето току пред болида на Хил. Британецът не успя да го избегне, удари се в него и опита да продължи, но... Колата бе повредена.

Последваха много обвинения за умишлени действия на Шуми при излизането обратно на пистата с цел да попречи на конкурента, които го преследваха като нещо "скрито и подмолно" до края на кариерата му.

Крайно класиране: Шумахер 92 т., Хил - 91.

Гран при на Европа, 1997 г.

Позиции преди последния старт:
Шумахер 78 точки, Вилньов - 77.

На пистата Херес се стигна до невероятна последна битка, в която неочаквано за никого изрусеният канадец Жак Вилньов бе рамо до рамо по точки със звездата и вече двукратен шампион по това време Михаел Шумахер.

Напрежението растеше - на тренировката за време Вилньов, Шуми и Хайнц-Харолд Френцен дадоха напълно идентични резултати: 1:21,072!

Канадецът стартира от първа позиция, тъй като бе дал времето първи от тримата. Но Шуми го изпревари още на първия завой и пое курс към титлата.

Но след последната смяна на гуми болидът Уилямс на Вилньов летеше, а Михаел не очакваше атаката му, като изглеждаше, че дистанцията не позволява такава. Жак изпревари лидера, а Шуми опита да го удари - но не уцели добре и излезе в пясъците за обезопасяване край пистата. Колата на канадеца бе повредена, но не достатъчно, за да отпадне.

Вилньов завърши трети, пускайки пред себе си Мика Хакинен и Дейвид Култард, и спечели титлата, а в добавка германецът бе дисквалифициран за удара.

Крайно класиране: Вилньов 81 точки, Шумахер 78.

Бразилия 2007, Хамилтън срещу Алонсо срещу Райконен

Позиции преди последния старт:
Хамилтън 107 точки, Алонсо - 103, Райконен - 100.

Преди състезанието на "Интерлагос" Люис Хамилтън седеше на прага на две изключителни постижения. Да стане шампион в дебютния си сезон и да е най-младият такъв в историята - само на 22 години.

Съотборникът му Фернандо Алонсо също имаше шансове за титлата, а през сезона търканията между двамата запалиха война в Макларън. Аутсайдер бе Кими Райконен с Ферари, който се надяваше на чудеса...

Годината като цяло бе ужасна за Макларън - концернът бе глобен със 100 милиона долара за шпионаж, бе дисквалифициран от надпреварата при марките и просто се надяваше да вземе титлата при пилотите, въпреки че двамата, каращи болидите на един и същ отбор, бяха по-скоро врагове, отколкото съотборници.

Хамилтън и Алонсо се вкопчиха в битка от първия завой - испанецът изпревари рисковано британеца, той опита да си върне позицията и едва не се сблъска с Фернандо.

Нататък тази персонална битка обсеби двамата и Хамилтън направи елементарна грешка, а и проблем в скоростната кутия го забави допълнително. Испанецът дори не завърши, а седмото място на Люис не бе достатъчно, закото Кими спечели състезанието и така триумфира с титлата!

Двама (съотборници) се карат, трети (съперник) печели!

Крайно класиране: Райконен 110 т., Хамилтън 109, Алонсо 109.

Бразилия, 2008 г.: Хамилтън срещу Маса

Позиции преди последния старт:
Хамилтън 94 т., Маса 87 т.

Люис бе в отлична позиция преди последния старт и имаше нужда са е до пето място, дори Маса да спечели. Пет обиколки преди края бразилецът водеше комфортно пред своя публика, а Люис караше четвърти - напълно достатъчно за титла.

Но тогава дъждът заваля с пълна сила и Хамилтън излезе от пистата, за да смени гуми. Завърна се зад Фетел - на шеста позиция!

И настана драма, защото тя не му стигаше. В последната обиколка Тимо Глок, който бе пети, но бе останал с гумите за сухо време на пистата, не успя да удържи колата си и изпусна контрол. Хамилтън го задмина малко преди финала и спечели една от най-изстраданите и спечелени с немалка доза късмет титли в историята.

Фразата му в радиото "Това Глок ли е!? Той ли е!?", звучаща почти като прозрение на Нютон и чута от целия свят, преди да изпревари триумфално петия в класирането и да се добере до титлата, остава в историята.

Крайно класиране: Хамилтън 98 точки, Маса 97.

В добавка, да припомним, че Люис Хамилтън и Нко Розберг влязоха в последното състезание за сезон 2014 с шансове за титлата. Пак в Абу Даби. Тогава британецът спечели и взе шампионата при пилотите.

В неделя за 29-и път от 67 сезона във Формула 1 титлата ще се реши в последната надпревара.

Драмата едва ли ще е като споменатите, но... кой знае. Виждали сме какво ли не.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията