Болидите във Формула 1 не трябва да са скучни
Изборът на цветове, разполагането на рекламните надписи и т.н е твърде важно, а новите коли за сезон 2015 не изглеждат особено вдъхновяващи.
Формула 1 е в криза и трябва да намери начин да излезе от нея, но тук не става въпрос само за това, че някои от тимовете нямат достатъчно пари, за да оцелеят.
В момента зад кулисите на световния шампионат тече усилена работа за това да бъде намерен нов подход към спорта и развитието на автомобилите, който да намери отражение в новите правила на Формула 1, които да влязат в сила най-вероятно през 2017 година.
Alternative F1 livery designs for 2015 // A more colourful, more interesting selection of cars to look at this season http://t.co/E1KGwWP6rj
— Dan Pilling (@danpi) February 11, 2015
И това как ще изглеждат болидите за сезон 2017 е много важно за успеха на мисията.
Дискусиите в Стратегическата група на Формула 1 са изключително оживени, а там участват Бърни Екълстоун, представител на ФИА и шестте големи отбора в световния шампионат: Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams и Force India.
Основните теми са повишаване на мощността на моторите до 1000 конски сили, по-широки гуми и по-агресивен дизайн на болидите. Мощността може да се постигне и с настоящите 1,6-литрови мотори с турбо и работещи с хибридни системи, стига ФИА да отпусне ограниченията за разход на гориво.
Как обаче това ще отговори на желанието на ФИА да се асоциира с по-зелените и екологични коли в световен мащаб.
„Формула 1 дълго време беше на върха, но сега нашите съперници ни догониха”, призна един от ветераните в спорта, който има богат опит.
Всъщност, доста други спортове дори успяха да изпреварят Формула 1.
Съвсем скоро тв правата за излъчването на Висшата лига във Великобритания бяха продадени за 5,1 милиарда лири, отделно приходите от излъчването в други държави, спонсори и други източници.
В същото време във Формула 1 спонсори продължават да не идват.
През зимата се появи само едно ново лого – това на Epson на борда на болидите на Mercedes, а Mclaren успя да сключи скромен по стойност договор с KPMG.
По-важното при McLaren е, че тимът започва втори пореден сезон без основен спонсор. И каквото и да обяснява Рон Денис, това няма как да е позитивен знак.
Причините за това са много: слабата икономика, високата цена да си рекламодател на един от най-силните отбори във Формула 1, несигурността около бъдещето на шампионата и т.н.
Но липсата на пари от спонсори винаги е симптом, че не нещо не е наред.
Когато няма спонсори оцеляването на много от тимовете е сериозно заплашено и част от съживяването на Формула 1 е да се направи така, че състезанията да станат още по-оспорвани и още по-интересни.
И освен това, Бърни и компания трябва да намерят на променят разпределението на парите от тв права, което сега дразни малките тимове – Ferrari, Red Bull и McLaren получават огромната част, а другите недоволстват.
В момента отборите във Формула 1 не са обединени и положението на трите отбора, които поискаха промени в тази област още през миналата година: Lotus, Sauber и Force India, не се е променило.
Ако те изпаднат от стартовата решетка, ще трябва да се търсят спешни мерки, които не са особено сполучливи: големите отбори да участват с по 3 коли или Бърни да се пребори за категория Б болиди: шасита на Red Bull от 2013 година с V8 мотори на Renault.
Шефовете на Формула 1 знаят, че трябва да направят нещо бързо и категорично.
Вече няма време да се приемат промени за сезон 2016, но все още съществува малък шанс – до март могат да се приемат промени с мнозинство, след този срок всяка една промяна ще изисква пълно единодушие, което е нещо невъзможно в съвременната Формула 1.
И една от промените трябва да засегне начина, по който изглеждат болидите – не само по отношение на дизайна на колите, но и по оформлението им.
Изборът на цветове, разполагането на рекламните надписи и т.н е твърде важно, а новите коли за сезон 2015 не изглеждат особено вдъхновяващи.
С други думи, за цветовото оформление се грижат едва няколко човека, а в аеродинамичните отдели се трудят по над 100 инженери.
Еднообразните и консервативни цветови схеми, представени тази година от Sauber, Force India и McLaren не са никак вдъхновяващи, дъхът на нито един фен няма да спре от гледката на новите болиди на трите тима. А трябва да е точно обратното.
При Ferrari и Mercedes са налице ограниченията, че става въпрос за автомобилни производители, но McLaren също вече е автомобилен производител, като дори не успя да стигне до нивото на двата тима от началото на изречението.
В Red Bull се влага много мисъл за това как изглежда колата на тима, което е обяснимо – Формула 1 е най-сериозният маркетингов инструмент на компанията на Дитрих Матешиц.
Промени са необходими, да видим какви ще са те и откъде ще дойдат.
0 коментара