Футболът още не е американски спорт

Ще успее ли сокърът да пробие в 20-ия сезон на МЛС?

Sportinglife
Sportinglife 10:00 ч., 09 Март 2015
0
841
Getty Images

Всяка година се говори, че футболът ще пробие Щатите. Ще стане обичан като баскетбола, хокея и бейзбола. И, естествено, като американския футбол. И все нещо се случва, което не запалва истински фитила на янките по любимата на останалия свят игра.

20-ият сезон в МЛС стартира с новото голямо име на лигата – Рикардо дош Сантос Лейте. По-известен е на света като Кака.

Кака стартира с гол в 90-ата минута

Кака започна американската си авантюра със спасителен гол в 90-ата минута.

В добавеното време бразилецът изравни за 1:1 в мача на Орландо Сити срещу другия нов отбор в МЛС – Ню Йорк Сити.

Пред 62 150 зрители на стадион „Ситрус Боул” съперникът поведе чрез американския национал Микс Дискеруд, който получи асистенция от Давид Вия.

Един от фаворитите – Сиатъл Саундърс, стартира сезона с домакинско 3:0 срещу Ню Инглънд Революшън.

Два гола вкара бившата звезда от Висшата лига Клинт Демпси (Фулъм и Тотнъм), а един – смятаният за най-добър млад играч от преди десетилетие Обафеми Мартинс, бивш футболист на Интер.

Ще играе за Орландо Сити, напълно нов клуб. Още един опит да се привлече вниманието. След своя мондиал през 1994 година американците опитват да направят следващата стъпка в сокъра. Но дори имена като Христо Стоичков и Лотар Матеус – двама гиганти на 90-те години, досега не свършиха работа.

Давид Вия, Франк Лампард, Стивън Джерард, Кака – това са все суперзвезди в края на кариерата си, които трябва да станат рекламните лице на играта. Всички са печелили Шампионската лига.

Вия, световен и европейски шампион с Испания, сега ще защитава цветовете на новосъздадения Ню Йорк Сити.

През лятото идва подкреплението му в лицето на Лампард. Водят се преговори и за трети великан – Шави Ернандес от Барселона.

Иконата на Ливърпул Стивън Джерард тръгва по стъпките на Дейвид Бекъм и ще е в редиците на Лос Анжелис Галакси.

Никога досега МЛС не е имала толкова много световни звезди едновременно.

Американците обичат да ги наричат „bignames”. Най-младият от тях е Кака, „само” на 32 години.

Но в този бизнес възрастта не играе, а името. Целта на тези хора е да бъдат рекламните лица, които да запалят феновете и по този спорт.

В прав текст

От пет до 10 години американската МЛС ще стане толкова сила, колкото най-големите европейски първенства.

„От пет до 10 години американската МЛС ще стане толкова сила, колкото най-големите европейски първенства”, казва Кака.

За това изречение сигурно е получил някой милион отгоре. Да предположим, че Кака разбира нещата. Играел е в двата най-успешни клуба в света – Реал и Милан.

Андрей Марковиц, известен спортен социолог и политолог от университета в Мичигън, е на друго мнение.

„Футболът никога няма да е популялярен в САЩ, защото не отговаря на американската култура!”

Ученият дори написа книга със заглавие „Засада: Сокър и сокър и американски ексепционализъм”. Чрез нея той опитва да докаже, че играта и културата в страната са от две различни планети.

Сокърът е обичан от децата, които го играят. Но не и от мъжете, за които да гледат е отегчаващо. И няма никакъв шанс да се бори с баскетбола, хокея, бейзбола и американския футбол.

„В последните три месеца бях във Вашингтон и изгледах всички спортни предавания – твърди Марковиц. – Местнитя фтуболен тим Ди Си Юнайтед не бе тема на нито едно от тях. В културата на американците играта е и преди, и на почивката, и след мача. Но това не е част от футбола.”

Наблюденията на социолога са в противовес с тенденциите на големите европейски клубове.

Миналото лято Байерн откри свой офис с Ню Йорк с цел да върти американски милиони.

Факт

В последния сезон на МЛС средната посещаемост бе едва 19 000....

Отдавна на този пазар са англичани, испанци и италианци. Те организират контроли в Щатите, за да възбудят интереса. В Мичигът Манчестър Юнайтед и Реал играха пред 109 000 зрители през лятото. Но в последния сезон на МЛС средната посещаемост бе едва 19 000....

Телевизионната аудитория продължава да е пълен провал.

Редовният сезон е гледан от общо 240 000 души по канала ESPN 2. Пълен контраст със световното първенство, където над 20 милиона американци тръпнеха пред телевизиорите и на площадите.

Марковиц нарича футбола олимпиазиран – интересен е на всеки четири години.

Ако белите американци не се интересуват, то другите го правят. Бразилците например.

Орландо Сити е със собственик от Бразилия, в града живеят много негови сънародници и ще ходят на мачовете.

Затова бе привлечен и Кака.

При първата тренировка обаче бе видно – съотборниците не могат да улучат кавалера на „Златната топка” с пасовете си.

Треньор е неизвестният англичанин Адриан Хет, който казва: „Имаме много добър отбор!” Американски журналист зададе въпрос на Кака дали Орландо ще се бори за титлата. Говорещият четири езика бразилец разбра отлично, но отказа да даде отговор.

Фаворитите са други – шамипонът Лос Анджелис, Ню Инглънд и Сиатъл.

В Орландо Кака ще получава по 15 милиона долара годишно. Той е един от двамата позволени „дизайнерски футболисти”.

Те могат да взимат по над 335 000 долара, което е горната граница, определена от лигата. Това означава, че Кака, Лампард, Джерард и Вия ще получават повече от всичките си съотборници, взети заедно.

Ето още една причина МЛС да не е долюбван от младите и перспективни американски играчи. Те се надяват да направят трансфер в Европа, като цел №1 е Висшата лига.

С подобна концепция първият вариант на МЛС се провали през 79-те, въпреки че имаше в ръка Пеле, Франц Бекенбауер и Герд Мюлер.

Днешната лига се справя по-добре от предшествениците. Германският концерн Адидас „помпа” милиони в МЛС. Повечето отбори играят в типично футболни стадиони, а не на мултифункционални огромни арени.

Грандоманщината от миналото е изчезнала. В някои градове интересът вече е голям – Сиатъл, Портланд и канадския Ванкувър.

На мачове на Сиатъл Саундърс идват средно по 39 000 души – рекорд за Щатите.

Най-ниската посещаемост е на Колъмбъс Крю – 9000 фенове. Предстои откриване на още един голям център – в Маями. Там ще инвестира Дейвид Бекъм. Феновете в Щатите носят все повече фланелки на Манчестър Юнайтед, Байерн, Реал, Барселона и Челси, но не и на своите местни тимове...

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията