100 милиона за Погба? За всичко е виновен Рупърт Мърдок
Футболист с такава стойност няма, но бизнес продукти с футболни обувки - да
Приемаме, че Нова, която има тв правата за родния футбол, успява да събере по 500 000 абоната за платения си пакет канали всеки месец (по неофициални данни сега са пет пъти по-малко).
По 4 лева, това прави 2 милиона лева приход на месец, за 12 месеца - 24 милиона лева. Добавяме рекламни контракти (а при такава гледаемост ще има доста желаещи да рекламират в продукта), брандирани студия и т.н. Да кажем, че при такава хипотетична ситуация телевизията Х (сега е Нова) прави по 30 милиона приход от този продукт на година.
Това би и позволило спокойно да вдигне парите на отборите и да им даде примерно по милион на сезон, че дори и 2 - но с условието всички да инвестират в инфраструктура, играчи, маркетинг. Съответно - ако бюджетът на отбора ти е формиран от тв пари, имаш свободата да вземеш по-добри играчи, да правиш по-качествен футбол, а с това - интересът към първенството ти да се вдига, оттам абонатите на платените канали - и т.н., и т.н., кръговрат. Бизнес модел.
Уточняваме - това при българския пазар и манталитета на родните клубове е само хипотеза, няма да стане скоро реалност. Но просто е пример от нашите ширини.
В Англия, а после и в Европа, стана.
Преди дни Арсен Венгер каза: "Аз харча парите на Арсенал, все едно са мои лични." Има предвид, че е внимателен кого взима и се интересува от ползата му за отбора. И затова вероятно бордът на директорите на Арсенал недоволства напоследък, защото му се иска да се работи на по-сериозно "бизнес ниво". Стига само с футболни трансфери!
А преди пет години сър Алекс бе дефинирал пазара на футбола и неговата лудост така: "Какво значение има цената, когато всъщност не я плащаш ти. Когато оборотът и приходите ти позволяват, а една нова звезда спомага за увеличението им през следващата година, това всъщност е инвестиция."
И така - по тази формулировка Погба всъщност не е лукс за 100 милиона евро. Той е инвестиция.
Неговите фланелки, атрибути, аксесоари, чаршафи, чорапи и плюшени играчки с неговия образ, ще се продават в огромни количества, защото е мегапопулярен. Освен това ще помогне за успехи на терена, а - повече победи е равно на Шампионска лига, по-големи приходи и - колелото се върти.
Затова лудостта от цената на Погба не бива да ни учудва. Това е моделът, който вече отдавна е разработен във футбола от клубове като Реал, Барселона, Юнайтед, Сити, Челси, Байерн, Ливърпул, Ювентус. Те плащат толкова, защото могат да си го позволят и няма да са на загуба (обикновено).
Преди 24 години това бе немислимо. Но се появи Мърдок с неговите pay per view пакети на Sky и промени всичко.
0 коментара