100 милиона за Погба? За всичко е виновен Рупърт Мърдок

Футболист с такава стойност няма, но бизнес продукти с футболни обувки - да

Sportinglife
Sportinglife 18:30 ч., 08 Авг 2016
0
1963
GETTY IMAGES

Приемаме, че Нова, която има тв правата за родния футбол, успява да събере по 500 000 абоната за платения си пакет канали всеки месец (по неофициални данни сега са пет пъти по-малко).

По 4 лева, това прави 2 милиона лева приход на месец, за 12 месеца - 24 милиона лева. Добавяме рекламни контракти (а при такава гледаемост ще има доста желаещи да рекламират в продукта), брандирани студия и т.н. Да кажем, че при такава хипотетична ситуация телевизията Х (сега е Нова) прави по 30 милиона приход от този продукт на година.

Това би и позволило спокойно да вдигне парите на отборите и да им даде примерно по милион на сезон, че дори и 2 - но с условието всички да инвестират в инфраструктура, играчи, маркетинг. Съответно - ако бюджетът на отбора ти е формиран от тв пари, имаш свободата да вземеш по-добри играчи, да правиш по-качествен футбол, а с това - интересът към първенството ти да се вдига, оттам абонатите на платените канали - и т.н., и т.н., кръговрат. Бизнес модел.

Уточняваме - това при българския пазар и манталитета на родните клубове е само хипотеза, няма да стане скоро реалност. Но просто е пример от нашите ширини.

В Англия, а после и в Европа, стана.

Преди дни Арсен Венгер каза: "Аз харча парите на Арсенал, все едно са мои лични." Има предвид, че е внимателен кого взима и се интересува от ползата му за отбора. И затова вероятно бордът на директорите на Арсенал недоволства напоследък, защото му се иска да се работи на по-сериозно "бизнес ниво". Стига само с футболни трансфери!

А преди пет години сър Алекс бе дефинирал пазара на футбола и неговата лудост така: "Какво значение има цената, когато всъщност не я плащаш ти. Когато оборотът и приходите ти позволяват, а една нова звезда спомага за увеличението им през следващата година, това всъщност е инвестиция."

И така - по тази формулировка Погба всъщност не е лукс за 100 милиона евро. Той е инвестиция.

Неговите фланелки, атрибути, аксесоари, чаршафи, чорапи и плюшени играчки с неговия образ, ще се продават в огромни количества, защото е мегапопулярен. Освен това ще помогне за успехи на терена, а - повече победи е равно на Шампионска лига, по-големи приходи и - колелото се върти.

Затова лудостта от цената на Погба не бива да ни учудва. Това е моделът, който вече отдавна е разработен във футбола от клубове като Реал, Барселона, Юнайтед, Сити, Челси, Байерн, Ливърпул, Ювентус. Те плащат толкова, защото могат да си го позволят и няма да са на загуба (обикновено).

Преди 24 години това бе немислимо. Но се появи Мърдок с неговите pay per view пакети на Sky и промени всичко.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията