„А” група HD

Нова прави 30-милионен опит за съживяване на продукта „български футбол”

Динко Гоцев
Динко Гоцев 10:50 ч., 19 Яну 2015
0
2060
Lap.bg

Тв правата на „А” група остават във фирмата-посредник „Футбол про медия” (разбирай – братя Домусчиеви), без някой да ги е обявявал на търг или конкурс. Съвсем в началото на темата седи въпросът – има ли проблем с факта, че правата на цялото първенство и съответно – на всеки от отборите, е собственост на един от шефовете на клубове?

Сделката Батков – Домусчиев

Ще възникнат въпроси около собствеността на „Футбол про медия” и притежанието и на 100 процента от правата. Фирмата бе създадена с начален капитал от 2 милиона лева, като с по един милион лева влязоха Тодор Батков и Кирил Домусчиев.

Сега Батков продаде дела си на партньора за 500 000 лева, като обяви, че това е за спасението на Левски.

Да, но се оказва, че Домусчиев има пълен монопол да определя условията по тв правата на първенство, в което водещите фактори за гледаемост са други – Левски и ЦСКА. За сравнение – нито едни преговори за тв правата в Испания не минават без решителната дума на двата „локомотива” – Барса и Реал.

Отговорът не е еднозначен, защото – да, това донякъде е конфликт на интереси, но от друга страна клубовете не са в позиция да искат повече пари или да търсят алтернатива. Нека си го кажем право – няма кой в България в момента да извади пари за футбол, а това, че фирмата на Домусчиев успя да склони Нова да плати 30 милиона за пет сезона, е сензация.

Медията заявява ангажираност за пет години, което гарантира приходи на закъсалите отбори за солиден период. Настоящият договор е до юни догодина, тоест с новия контракт имаме 6 години стабилност.

Да, по няколкостотин хиляди лева на сезон не е манна небесна, но как ще е без нищо...?

Защото все по-отчетливо става, че в отборите кризата е не просто за запълване на бюджета, а за неща като нафта за автобуса, пране на екипите и топки за юношеските отбори. Говорим за тимове, които не могат да си платят лагер в Поморие или Брестник, за да отидат на подготовка.

Разпределението също е добро и за малките клубове. 40 процента от сумата (12 милиона лева) ще бъдат разделени по равно между членовете на „А” група в съответния сезон. Останалите 60 процента ще се раздават според класирането, като това е още един стимул за силно представяне и битка за всяка точка.

Друг такъв е окуражителният бонус от 120 000 лева на сезон, вписан за всеки клуб, който има осветление на стадиона. Най-накрая е редно да се разбере,че това не е лукс, а задължително условие за един нормален футболен клуб. Така Славия, Локомотив (Сф), Черно море – отбори с достатъчно сериозни хора зад гърба си, ще трябва да решат този проблем.

Друг светъл лъч е намерението на Нова да направи напълно нов продукт, с маркетиране като на европейски футбол, с обзорни предавания, с модерна техника на стадионите, студия и нов HD канал. Не че хубавата картина ще ни доближи до Висшата лига. Но поне е някакво начао.

Опитаха вече и други, но конюктурни и времеви особености на геополитическото развитие на страната ги спряха. Разбирай – телевизии инвестираха, опитаха, но бяха стопирани от фалити или колапси на собствениците им. Последният пример е Тв7, но преди това имаше и рекорден тв договор с Про.бг – 51 милиона лева за 5 сезона!

И така – добри намерения...

Пътят към ада обаче също е постлан с тях, както знаем. За 25 години „А” група мърда напред с темпове на костенурка, напечена от следобедното слънце. Крачица бе намаляването на отборите, но колко сезона минаха, преди да го сторим? Да не говорим за лицензи, терени, стадиони, а и за продължаващият голям проблем с манипулирани мачове и отношения между отделни босове на принципа „дай ми, на ти”.

Дано при излъчването на всички мачове от кръга, както и ясните условия, подплътени със сериозни бонуси и глоби, нещата се нормализират поне на базовото ниво на едно нормално първенство. Да е силно – искаме твърде много, твърде скоро. Но все отнякъде трябва да се започне.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията