Пет въпроса след победата на Фетел в Малайзия

Oтговорите им ще направят сезон 2015 много по-интересен

Sportinglife
Sportinglife 13:50 ч., 30 Март 2015
0
1106
Getty Images

4-кратният световен шампион Себастиан Фетел и Ferrari спряха победната серия на Mercedes, стартирала след Гран при на Унгария миналата година, а успехът на германеца се определя като „глътка свеж въздух” и „връщане на битката във Формула 1”.

Дали обаче тази победа не стана възможна благодарение на уникалните атмосферни условия в Малайзия, допълнени от по-добрата работа на шасито на Ferrari с твърдите и средно твърдите гуми на Pirelli?

Може би е така, но победата на Себастиан Фетел постави пред важни въпроса пред Формула 1, които като намерят своя отговор ще направят сезон 2015 много по-интересен.

Дали в Mercedes избраха грешна стратегия за състезанието?

Още преди старта се знаеше, че въпреки, че симулациите показват, че стратегията с три спирания ще е най-бърза, пилотите на Ferrari може да се опитат да изкарат до финала само с две смени на гуми.

Тото Волф обясни, че в Mercedes също може да изберат стратегия с две спирания, но вместо това Люис Хамилтън и Нико Розберг спряха за гуми още в петата обиколка, от първо и трето място, като използваха излизането на колата на сигурността на пистата заради завъртането на Маркус Ериксон.

Така Фетел поведе при рестарта и в този момент беше трудно да се каже дали в Mercedes са допуснали грешка. По-късно Люис призна, че ранното спиране при кола на сигурността на пистата е било вариант, но тимът е останал изненадан от това колко малко други пилоти са последвали този пример и Хамилтън и Розберг загубиха време в трафик при връщането си на пистата.

Все пак, в Mercedes почти до последно вярваха, че превъзходството на W06 по отношение на скорост и мощност спрямо другите коли, ще върне пилотите им на върха на класирането в последната серия обиколки. Това се оказа грешна прогноза.

Дали Ferrari настигна Mercedes?

Няма никакво съмнение, че SF15-T е една класа над колата на Ferrari от миналата година, това стана ясно още по време на предсезонните тестове – подобрената работа на двигателя осигурява още мощност, а аеродинамичните решения за това състезание осигуриха предимство на Фетел в първия и третия сектор на „Сепанг”.

Себ завърши квалификацията на 0,074 секунди от Хамилтън, но да не забравяме, че Люис постигна това време в началото на третата част на сесията и в този момент авансът му пред останалите беше 1,2 секунди. След това пистата продължи да изсъхва и скоростите растяха.

По-рано в събота Хамилтън зае първото място в първата част на квалификацията, която беше на сухо с аванс от 0,6 секунди пред Фетел. Този аванс е доста по-скромен от разликата от 1,4 секунди от квалификацията в Мелбърн, но въпреки това превъзходството на Mercedes в рамките на една обиколка си остава значително. В състезателно темпо обаче нещата стоят малко по-различно...

Гумите ли бяха ключът към победата в Малайзия?

Тук отговорът е по-изчерпателен. В петък пилотите на Ferrari демонстрираха страхотни времена в по-дълги серии от обиколки, симулиращи състезателни условия.

И въпреки че не се получи пряко сравнение с темпото на Mercedes с твърдите гуми, още тогава стана ясно, че W06 износва по-бързо средно твърдите гуми в сравнение с болида на Ferraro. А първите две серии на Фетел със средно твърдите гуми в неделя му дадоха шанс за победата.

В същото време Хамилтън се оплакваше по радиото, че твърдите гуми не издържат достатъчно дълго, а освен това му се наложи да прекъсне по-рано третата си серия обиколки със средно твърдите гуми – Люис изкара с тях едва 14 обиколки. Със същите гуми Фетел кара 18 обиколки от старта.

Още в началото на квалификацията излизането на болидите на Mercedes на пистата със средно твърдите гуми показа, че тимът залага на стратегия, изградена върху твърдите гуми. Тогава, според бившия пилот във Формула 1 Мартин Брандъл, във Ferrari са видели шанса си да пробват атака със средно твърдите.

По времето, когато работеше в Lotus Джеймс Алисън създаваше болиди, които показваха същото, което наблюдаваме сега от колата на Ferrari – както през 2012, така и през 2013.

„Колата ни работи добре с гумите в петък – обясни Алисън. – Това ни даде увереност, че можем да пробваме по-дълга първа серия от обиколки и така не ни се налагаше да правим ранно първо спиране. А това ни позволи да дръпнем доста напред и да излезем пред Mercedes.”

Съперник ли е Ferrari на Mercedes?

Ако всяко състезание оттук нататък се провежда на писта, на която температурата на асфалта достига 64 градуса, то отговорът на този въпрос е изцяло положителен. Но може би е още рано за генерални изводи.

В Шанхай ще е по-хладно и на Ferrari ще им е по-трудно. Но развитието на болида на италианците набира скорост, а до финала на сезона има още много състезания – 17. Дори Тото Волф заяви на „Сепанг”, че Фетел е „претендент за титлата”, а германецът е вече само на 3 точки зад Хамилтън.

Върна ли се Фетел на върха?

Победата на „Сепанг” докара Фетел до сълзи, също като при първата му победа на „Монца” през 2008. А това е и първа победа за Себ от Бразилия 2013, така че за него това е важен успех, така той слага край на обясненията за слабото му представяне през миналия сезон, когато в Red Bull беше засенчен от Дениъл Рикардо.

Но прогресът на Себ ще се мери спрямо представянето на съотборника му Кими Райконен. Финландецът кара много добре в Малайзия, но още от старта на квалификацията нямаше късмет. Ако двамата са по-близо на пистата, ще е по-интересно и изводите ще са по-точни. Със сигурност обаче, Фетел не е губил нито за момент желанието си за победи и успехи.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията