"Златните пантофки" на големия Джон Чарлс
Италия полудя по специалните футболни обувки с бранд на Интер, Милан и Юве
Асколи Пичено е сравнително малък град в Италия, но все пак столица на провинцията Марче.
С околностите го населяват не повече от 100 000 души. През това лято обаче то стана водещо в новините около футбола в страната, а националите се появиха вкупом точно там, на Пиаца дел Пополо в града, преди да заминат за Евро 2016.
Защо?
Историята е дълга и донякъде романтична.
През 80-те години на 19-и век Емидио Лазарини решава да отвори малко магазинче за поправяне на обувки в града. Синът му Антонио стяга бизнеса в началото на века и започва да прави обувки - негово производство, белязани и с марката "Лазарини". Жалко, че неговият син се занимава със спорт и изглежда няма на кого да остави занаята...
Но Емидио, кръстен на дядото, се връща от Втората световна война и има идея. Захваща се да прави обувки за борци, какъвто сам е бил преди да настъпи войната. Постепенно клиентите му се разширяват и извън този спорт, идват лекоатлети, колоездачи.
А местният футболен отбор Асколи се обръща към него през 1950-а, защото разбира, че слага леки материали в обувките и те са удобни за спорт. От тогава до днес Асколи играе с обувките на Лазарини, които вече имат друго име.
За да се роди една легенда, понякога трябва и мъничко късмет. Нежният гигант Джон Чарлс, митичен нападател на Ювентус от 50-те години, уелсец от старата школа, джентълмен, футболна икона, се появява случайно в Асколи за един мач за купата.
Но се оказва, че едната му обувка е скъсана, а тогава Чарлс сам си поръчва бутонките от приятел в Уелс. Няма с какво да играе, та Лазарини му дават един чифт с огромен номер - Джон е бая грамаден.
След мача уелсецът заявява: "Това не са футболни обувки, а пантофки. Златни пантофки! Толкова са леки."
Репортер на "Гадзета дело спорт" записва фразата и тя става хитова. А марката Лазарини за няколко седмици се преименува на
Pantofola d'Oro (Златните чехли, Златните пантофки - в превод). И така се прочува по света заради думите на една голяма звезда.
Това се случва през 1959-а. От тогава до днес марката е популярна основно в Италия, но в спортове извън футбола се ползва масово и из цяла Европа.
А през тази пролет "Гадзета дело спорт", тази спортна библия на европейските медии, реши да си припомни историята, като отново си партнира с "Пантофките". Все пак, ако не беше онзи репортаж от Асколи, с фразата на Чарлс, нещата щяха да са различни, нали?
И вестникът, заедно с фирмата, измислиха ограничена емисия футболни обувки "обвити" с изрезки от стари издания на "Гадзета" върху тях! Има такива за Милан, като личат Чезаре Малдини и Фабио Капело с две първи страници от спечелени купи на шампионите.
Тези на Интер са с Моуриньо и заглавие "Светът на Интер" след Шампионската лига от 2010-а.
Ювентус е третият клуб, уважен с обувките, като там се вижда Антонио Конте, вдигнал трета поредна титла като треньор с отбора му от 2014-а.
Но националите от Скуадра адзура отидоха в Асколи за представянето на Pantofola d'Oro - Azzurro (горе), които са за фенове на италианския тим. Даниеле де Роси дори ги обу за първия двубой срещу Белгия на турнира.
Върху тях е култовата първа страница на "Гадзета" след спечелената световна титла през 1982-ра на Мондиала в Испания. И на езика има три звезди - това е третата корона на планетата на адзурите.
0 коментара