Катастрофата на Алонсо забулена в мистерия

Много въпроси на получиха отговори

Sportinglife
Sportinglife 11:50 ч., 05 Март 2015
0
1076
Getty Images

Катастрофата, която принуди Фернандо Алонсо да пропусне началото на сезона и старта в Австралия, все още не е изяснена напълно. Теориите са много и с различна степен на достоверност.

Първоначално от McLaren определиха случилото се като "нормален инцидент по време на тестове", но много бързо стана ясно, че това не е точно така.

Въпреки че травмите на главата винаги са възможни във Формула 1, определено не е нормално за пилот от калибъра на Алонсо да катастрофира по такъв начин в изпитателен ден преди началото на сезона и да прекара три денонощия в болница.

Но само защото Алонсо претърпя неприятен инцидент и ще пропусне състезание, не означава непременно, че има нещо нередно и скрито за широката публика.

Какво знаем за инцидента?

Има противоречиви съобщения относно скоростта, с която е карал Алонсо. Но някои факти са известни. Знае се времето на обиколката на катастрофата и на тази преди нея. Компютърната телеметрия от болида, която съдържа всички данни, не беше обявена от McLaren.

Данните от GPS-а показват, че предишната обиколка на Алонсо е била най-бързата през деня.

На последвалата обиколка, тази на катастрофата, той намалява по-дълбоко в първия завой и излиза по различен начин от него, което диктува и траекторията му във втория завой. Излизането е по-широко и потенциално по-бързо.

Алонсо атакува третия завой очевидно с по-голяма скорост в сравнение с предишната обиколка. Става въпрос за 5-7 км/ч, което си е значителна разлика.

Той поддържа по-широка си линия и болидът излиза повече от предишната обиколка. Той губи контрол при скорост от около 215 км/ч.

"Ел Паис": Алонсо мислел, че годината е 1995-а

Фернандо Алонсо мислел, че годината е 1995-а в момента, в който дошъл в съзнание след катастрофата в Барселона.

Когато от медицинския екип му задали стандартните за подобни случаи въпроси. Кой е? С какво се занимава и т.н.

Алонсо отвърнал: "Аз съм Фернандо, карам картинг и искам да да стана пилот във Формула 1".

Това е скоростта, която може да се очаква в този момент. Някои източници твърдят, че тя е малко по-малка, но се знае, че е по-висока от предишната обиколка, която е неговата най-бърза през деня.

От McLaren твърдят, че Алонсо е загубил контрол, защото задната гума е била на изкуствена трева, както и че поривите на вятъра, от които се е оплаквал цяла сутрин, също може да са изиграли роля.

Скоростта след това намалява значително преди Алонсо да се удари в стената.

Инженерите, които са видели данните от GPS-а, казват, че забавянето е почти идентично с това на завой №4 - "фибата".

Но е невъзможно да се установи само от GPS данните с каква скорост е в момента на удар.

Какво не знаем за катастрофата?

Някои аспекти на инцидента са необясними, но най-важното е защо Алонсо загуби контрол над колата, и какво се е случило между този момент и удара в стената.

McLaren отдават това на траекторията и ветровитото време, но има спекулации, че пилотът е имал здравословен проблем, който е причинил катастрофата.

Но със сигурност е бил в съзнание, защото е упражнил максимална сила, еквивалентна на 75 кг. или повече при спирането, и е превключил на по-ниска предавка.

Спирането му изключва токов удар, който щеше да ограничи движението му. И лекарите са получили уверение от McLaren, че не са били открити доказателства за подобно нещо.

Дженсън Бътън е сметнал телеметрията от колата за необичайна, но Рон Денис не смята така.

"Всичко е нормално", заяви Денис. "Сменя предавка надолу, спира... Няма нищо, което можем да приемем за ненормално."

"Дженсън погледна данните и каза: "Е, това е малко странно". Но кое е странното, когато се бориш с болид, дестабилизиран от вятъра?

"Да, може да се предполага и да се спекулира, но единственото нещо, което може да се коментирам, са действителните факти."

В същото време опитен инженер заяви, че не може да си обясни инцидента по друг начин освн прекалено висока скорост и загуба на контрол.

Въпреки това, инженерът добавя, че е "малко странно" Алонсо изведнъж да използва спирачките по този начин, ако е загубил контрол.

Остава неизяснено защо пилот, който е бил в съзнание и е спирал, не е могъл да избегне удара в стената.

Но трябва да припомним, че пилотът на Лотус Пастор Малдонадо имаше подобен инцидент в квалификациите преди Гран при на Испания миналата година

Какво знаем за последствията?

Алонсо е бил за кратко в безсъзнание, когато спасителните екипи са пристигнали. Продължителността на този период не е потвърдена, но Денис казва, че са били секунди.

Алонсо е бил в толкова объркано състояние, когато е дошъл в съзнание, че не е е знаел, че е пилот във Формула 1 нито пък, че е бил в болида.

Той бе упоен и откаран в болница в Барселона, където беше диагностициран с мозъчно сътресение, но всички скенери на мозъка и тялото не показаха нещо притеснително.

Няма данни за токов удар, епилепсия или каквото и да друго заболяване, което би могло да обясни защо е загубил контрол над болида, който според McLaren е бил изправен.

Алонсо не си спомня инцидента и му е отнело време, за да възстанови напълно някои детайли от паметта си.

Това се нарича ретроградна амнезия и не е необичайно при пациенти, които са имали тежко мозъчно сътресение.

Алонсо остана три дни в болница, след което замина за Овиедо при родителите си.

В четвъртък, 27 февруари, пет дни след инцидента, той публикува видеоклип в YouTube, в който твърдеше, че се чувства отлично и няма търпение да се върне на пистата.

Още пет дни по-късно, във вторник тази седмица, McLaren обяви, че Алонсо няма да се състезава в Австралия след консултация с лекар, за да се избегне рискът от "синдрома на втория удар", който да има тежки последствия.

Какво не знаем за възстановяване на Алонсо?

Алонсо и McLaren твърдят, че той възнамерява да участва във второто състезание за сезона в Малайзия. Но пилотът ще трябва да премине медицински тестове не само при лекуващите го лекари, но и при тези на ФИА.

Той ще премине пълна неврологична оценка, за да се оцени възстановяването му. Ако резултатите са добри, ще може да участва в Малайзия.

Що се отнася до теориите за това какво може да се е случило или да не се е случило, че Алонсо да катастрофира, стандартната практика във Формула 1 е да се уповават на резултатите от медицинските тестове.

По принцип лекарите не се занимават с причините за инцидента. Въпреки това, ако от разследването на ФИА възникнат въпроси, предизвикващи загриженост, те имат право да ги задават и да поискат медицинското досие на пилота.

Може ли медицински проблем да е причинил катастрофата?

Смята се, че вероятността е изключително малка, само ако Алонсо страда от някаква рядка форма на церебрална или физиологична аномалия.

Подобно нещо може да се случи, ако е изпаднал в хипогликемия, но никога не му се е случвало преди и какъв е шансът да се е случило точно тогава?

Епилепсията и друго състояние на безсъзнание се изключват заради факта, че е спирал, прилагайки максимална сила.

Източник: BBC Sport

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията