PR гафовете на Формула 1
Бърни Екълстоун и Ф1 са царе на PR издънките
Бърни Екълстоун и Формула 1 са царе на PR гафовете – босът на шампионата често прави това умишлено, тъй като винаги играе някаква сложна и многопластова игра, но в същото време спортът сам се поставя в неудобно положение.
The Bleacher Report избра шест такива издънки в новата история на спорта, за да ни покаже малко по-различното лице на световния шампионат и да отклоним вниманието си от Люис Хамилтън, Mercedes, Ferrari, Себастиан Фетел и Кими Райконен, както и от мъките на Нико Розберг, Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън.
#OnThisDay in 2002: The Brazilian GP was truly starry as football icon @Pele waved the chequered flag at the end. #F1 pic.twitter.com/B1FRGSxgHQ
— F1 Pulse (@f1pulse) March 31, 2015
Пеле и Гран при на Бразилия 2002
Започваме с една от най-големите звезди в историята на спорта – бразилската легенда Пеле. Връщаме се в 2002 година, когато Пеле трябваше да развее карирания флаг на финала на домашната му Гран при на Бразилия.
За съжаление, когато Михаел Шумахер пресече финала в последната обиколка Пеле все още си говореше със свой приятел в края на алеята пред боксовете и пропусна да развее флага на победителя. Пеле пропусна и Ралф Шумахер, който финишира втори, на половин секунда от брат си. Все пак легендарният футболист зае мястото си за третия – Дейвид Култард, който завърши на около една минута от Михаел.
Но закъснението на Пеле не се отрази на резултатите от Гран при Бразилия през 2002, което всъщност е добрата новина. Но милионите тв зрители останаха изненадани, когато не видяха карирания флаг на финала.
On this day in 1985 Nigel Mansell won the last #F1 race at Kyalami, South-Africa. pic.twitter.com/7dWNV1oKxh
— .. Ro .. (@RothRo) October 19, 2014
Гран при на ЮАР 1985
През 80-те години Южна Африка е в международна изолация заради политиката на апартейд, но Формула 1 гостува редовно на „Киалами” до 1985.
За старта през тази година Renault и Ligier се отказват от участие заради силния натиск, който им оказва френското правителство.
Правителствата на Швеция и Бразилия също притискат своите пилоти да не участват в ЮАР, а някои от спонсорите на отборите нареждат рекламите и логата им да бъдат свалени от колите за състезанието.
Едва след състезанието в ЮАР във ФИА осъзнават, че са поели в грешната посока и обявяват, че страната изпада от календара на Формула 1.
On this day in 2002 @rubarrichello won the #USA #GrandPrix with #Schumacher just 0.011 seconds behind! #F1 pic.twitter.com/g1VbsLMDio
— A.Prost Follows Me (@hasbrialeTV) September 29, 2014
Гран при на САЩ 2002
2002 се оказа силна година за гафовете в шампионата – заради скандала със заповедите от бокса имиджът на Ferrari пострада сериозно, а това, което направи Михаел Шумахер в Щатите не помогна особено на тима и на спорта.
Шуми се опита да върне услугата на съотборника си Рубенс Барикело за това, че тимът жертва състезанието на бразилеца в Австрия и реши да го пусне да спечели след излизането от последния завой. Или нещо подобно... Факт е, че двете коли пресякоха заедно финала, но електрониката отчете разлика от 0,011 секунди.
„Смятах, че Рубенс заслужава да спечели, но не успях да направя това за съвсем малко. Той се жертва за мен поне два пъти тази година и исках да му върна жеста”, обясни Шумахер, а жестът му породи нова вълна негативизъм към управлението на Формула 1 и Скудерията.
Jalopnik posts a classic old #F1 story about the 2004 Jaguar diamond that disappeared during the Monaco race.
http://t.co/qzM8Pf53Fl
— HidinBehndMyRealName (@TarasDemerson) September 3, 2014
Гран при на Монако 2004
Тимът на Jaguar участваше в популяризирането на филма „Бандата на Оушън 2” по време на Гран при на Монако през 2004 и заради това на носовете на двата болида бяха инструктирани огромни диаманти. Според ВВС, цената на всеки един от тези диаманти е била 140 000 лири.
Какво може да се обърка? Всичко.
Още в първата обиколка, около 30 секунди след старта Кристиан Клийн катастрофира на обратния завой „Льовс”.
Когато колата беше върната в бокса се оказа, че диамантът от носа на болида липсва. Говорителят на Jaguar по това време Нав Сидю заяви, че не очаква, че тимът ще си получи обратно диамантът, но допълни, че скъпоценният камък е бил застрахован.
Гран при на Бахрейн 2011
Политическите протести в Бахрейн през 2011 доведоха до отлагането на Гран при на Бахрейн – а това беше състезанието, което трябваше да открие сезона във Формула 1.
ФИА се опита да насрочи нова дата за състезанието, а Бърни Екълстоун до последно обясняваше, че в Бахрейн няма проблеми и надпреварата ще се проведе. Тимовете и правозащитните организации обаче отправиха много остри критики срещу ФИА и в крайна сметка Бърни прие неизбежното и анулира състезанието.
Идеята с двойните точки
За сезон 2014 Бърни успя да наложи идеята си в последното състезание за годината да се дават двойни точки – 50 за победа, вместо 25 както е в другите състезания. Всъщност, той искаше двойните точки да са за последните три старта от сезона, но това не мина.
В крайна сметка се оказа, че това не повлия на изхода на шампионата, но можеше.
Почти веднага след това ФИА обяви, че се отказва от идеята за следващия сезон, а Бърни също се отказа от нея подозрително бързо. А преди това вече беше записал друг неуспех – първите трима на финала да получават медали, като на Олимпиада. И от друга своя идея – световният шампион да се определя по броя спечелени победи, а не по броя събрани точки.
0 коментара