Козът „Атмосферни двигатели”
Бъдещето на моторите, които ще се използват в Формула 1 не е ясно
Бъдещето на Формула 1, поне що се отнася до моторите, които ще се използват в световния шампионат изобщо не е толкова ясно, колкото им се иска на участниците. Бърни Екълстоун е неуморим в атаките си срещи новите V6 хибридни турбо мотори, а сега поде нова офанзива, според която, за сезон 2017 може да бъде разрешено на отборите да ползват два типа двигатели.
Единият ще е настоящият V6 мотор, който ще еволюира всеки сезон и ще работни с хибридни системи, а другият трябва да отбележи завръщането в спорта на атмосферните V8 мотори със системата KERS, които ще са по-евтини и ще са предназначени за по-малките и бедни тимове.
Вторият вариант има и алтернатива – отново V6 мотор, но с две турбини и класическа система KERS – още един евтин вариант на настоящите агрегати.
Естествено, тези идеи на Бърни и подкрепящите го малки тимове като Sauber срещат сериозната съпротива на четирите компании, които в момента доставят двигатели на отборите във Формула 1.
Шефът на Mercedes Тото Волф заяви през миналия уикенд, че всички доставчици на мотори не искат промяна в настоящата формула за двигателите, както и че развитието им ще ги доведе до така желаната от Бърни мощност от 1000 конски сили. При това доста по-скоро от очакваното.
Във всички случаи обаче идеята за по-евтини мотори, предназначени за малките тимове, които ще се борят с тях срещу по-богатите си съперници, поставя на дневен ред трудния въпрос как ФИА ще осигури някакъв паритет на пистата и в хода на шампионата.
„Всичко зависи от това какво ще решим да направим – обясни Бърни Екълстоун. – Тото Волф говори много, но не предприема кой знае какви действия.
Разбирате ме, какво имам предвид, той говори, но не променя нищо, той като това устройва Mercedes. Не е добре постоянно да се говори за това какво харесват те. Mercedes е само един отбор.
„Никога не съм искал да се върнем към V8 моторите, исках да намерим един двигател, който да се използва във Формула 1 и отборите да го ползват евтино – примерно да плащат за него 10% от цената, която се формира с разходите на производителите на мотори. Тези мотори ще се подчиняват на други правила, което ще ги направи по-евтини.
„Ако производителите на мотори решат, че това е добро решение, тогава то ще стане. Или пък, те ще решат, че могат да доставят сегашните мотори на по-реалистични цена на отборите, това ще е още по-добре.”
На въпроса как двата типа мотори ще участват в един и същи шампионат, напълно очаквано Бърни се върна към 80-те години на миналия век.
„Имаше период, в който отборите използваха атмосферни и турбо двигатели. Не мисля, че ще е проблем”, беше лаконичен Екълстоун.
Все още обаче никой не се наема да прогнозира каква ще е реакцията на Mercedes и Ferrari, когато те се изправят срещу някой от добрите отбори в шампионата, оборудван с много по-евтин, но силен атмосферен двигател.
Най-вероятно цялата дискусия ще се насочи в друга посока – как доставчиците на мотори да намалят цените за своите клиенти, на които доставят актуалните двигатели за Формула 1.
Разходите за развитие и изследвания скочиха много сериозно преди началото на миналия сезон, който маркира смяната на V8 атмосферни двигатели с V6 турбо мотори с по две хибридни системи. И огромната част от тези разходи е прехвърлена в цената, която плащат клиентите на производителите на двигатели.
„Ясно е, че няма как всички да са щастливи – допълни Бърни. – В момента доставчиците на мотори разработват страхотни проекти за развитието на тези мотори и отборите плащат за това. Но знаете, че тези двигатели никога няма да стигнат до серийните коли. Тези мотори не са създадени с тази цел. Когато бяха написани правилата, инженерите ги прочетоха много внимателно и после казаха: „Можем да направим това и това”. И те свършиха отлична работа, просто моторите трябва да са по-евтини.”
Напълно очаквано, идеята на Бърни за два типа двигатели във Формула 1 от сезон 2017 получи подкрепата на бившите световни шампиони Red Bull. Red Bull има проблеми с доставчика си на мотори Renault, но евентуалната промяна на правилата ще позволи на французите да предлагат и V8 атмосферен мотор.
За разлика от турбо двигателите от 2014 насам, атмосферните мотори на Renault се оказаха мощни и надеждни и в Red Bull гледат на това като на спасение от настоящия кошмар, в който се намира тимът.
Все още обаче не се знае как точно ФИА ще регулира използването на атмосферни и турбо двигатели във Формула 1 и дали изобщо ще се стигне до нещо подобно.
„Концепцията е интересна – обясни шефът на тима Кристиан Хорнър. – Трябва да я разгледаме много внимателно и да обсъдим положителните и отрицателните й страни.
„Нещо подобно се е случвало и преди, като на някои писти единият тип, по-евтините мотори, са имали предимство, това може да направи шампионатът по-интересен.
„Предполагам, че от Renault ще искат да участват с мотор и в двете категории, но трябва да питате тях. Но аз определено бих се замислил над тази възможност.”
Преговорите продължават, но е много по-вероятно натискът на Бърни за атмосферните мотори да има за цел само да притисне доставчиците на двигатели и големите отбори да направят отстъпки в друга област, преговорите, по която изобщо не са излезли на повърхността.
Хорнър предположи, че до месец ще има резултати по този дебат. А и трябва да се чуе мнението на ФИА, но ако Жан Тод държи да запази реномето си, но федерацията трябва твърдо да подкрепи турбо моторите и посоката на развитие на Формула 1.
И без това все повече хора се дразнят от факта, че собственикът на търговските права на шампионата изземва функциите на ФИА и започва да реди правилата или поне открито да натиска за промени в своя полза.
-
Секс, пиячка и Формула 1 - историята на великия Джеймс Хънт
0 - 0
-
Гран при на Австралия слага началото на най-дългия сезон в историята на Формула 1
0 -
Алонсо: Можех да сменя Хамилтън в Mercedes
0 -
Сезон 2016 във Формула 1 стартира днес в Барселона
0 -
Формула 1 има нужда от повече претенденти за титлата
0
0 коментара