Какво точно правят шефовете на ФИА?
ФИА обяви нови правила за издаване на суперлицензи за Формула 1
ФИА обяви нови правила за издаване на суперлицензи за Формула 1, които влизат в сила от 2016 година, които още на първо четене звучат противоречиво, дори скандално.
Ако правилата действаха през 80-те години, Айртон Сена нямаше да може да се класира за Формула 1.
Tweeeet me!Най-малкото защото, ако се прилагаха в последните пет години, десет от най-добрите пилоти сега нямаше да успеят да стигнат до световния шампионат.
Странно, нали?
Първо да видим какви са тези правила.
От догодина, за да кандидатства един пилот за суперлиценз, той трябва да е събрал поне 40 точки в рамките на три сезона.
Тези точки се дават в няколко шампионата: новата Формула 2, сериите GP2, европейската Формула 3, световният шампионат за издръжливост (WEC), но само ако пилотът се състезава в клас LMP1, IndyCar, GP3, Formula Renault 3.5, японската Супер Формула (еквивалент на GP2), национални шампионите във Формула 4, одобрени от ФИА, други шампионати във Формула 3, европейската Формула Renault и т.н.
Новите правила не биха дали шанс и на Бътън и Райконен
Според новите правила, Дженсън Бътън и Кими Райконен също не биха имали право да дебютират във Формула 1.
През 2000 Williams нае Бътън след 3-ото място в британската Формула 3 и титлата в британската Формула Ford.
При Райконен нещата са още по-сложни – през 2001 той дебютира във Формула 1 след като спечели титлата в британската Формула Renault 2.0.
Класирания от първо до десето място за годината носят точки за суперлиценз.
Най-много ще са те за титлата в новата Формула 2 – 60, 50 ще взима шампиона в GP2, по 40 в европейската Формула 3, WEC и IndyCar и т.н.
Неочаквано ниско е оценена Формула Renault 3.5 – 30 точки за титла, при условие, че там автомобилите са най-близо до Формула 1 като конфигурация и концепция. Титлата в европейската Формула Renault ще носи едва 5 точки.
Към тези изисквания добавяме и поправката „Верстапен” – заради 17-годишния Макс, който тази година ще дебютира за Toro Rosso, ФИА въведе изискването кандидатите за суперлиценз да имат шофьорска книжка и да са навършили 18 години.
Тези, които кандидатстват за първи път за суперлиценз ще трябва да положат и изпит върху Международния спортен кодекс на ФИА и спортните правила на Формула 1.
В момента, за да си извади суперлиценз за Формула 1, кандидатът трябва да е навъртял на тестове поне 300 километра с болид от световния шампионат.
Ако тези правила се прилагаха през 2011, то във Формула 1 нямаше да има място за Дениъл Рикардо, който тази година спечели три състезания.
Да се върнем назад в близкото минало и да видим кой би останал без суперлиценз според новите правила.
Както и колко точки е събрал по новите изисквания на ФИА.
Villeneuve lashes out at Verstappen signing: ‘Max is an insult’ http://t.co/TQIZpSSns1 #F1 #F1 pic.twitter.com/oCKVRp4qmf
— Formula 1 News Links (@F1_Links) December 29, 2014
2014
Маркус Ериксон – ще има едва 14 точки, тъй като най-доброто му постижение е 6-о място в GP2 в предишните три сезона.
Уил Стивънс – записа един старт за Caterham, но за три сезона във Формула Renault 3.5 е събрал 15 точки.
2013
Гийдо ван дер Гарде – 24 точки за три години в GP2 с най-добро класиране пета позиция през 2011.
Макс Чилтън – 4-и в GP2 през 2012 – това са 20 точки, но за предишните два сезона има нули.
2012
Жан-Ерик Верн – титла в британската Формула 3, вицешампион във Формула Renault 2.0 и вицешампион в европейската Формула Renault 2.0, но тези успехи му носят едва 33 точки.
Шарл Пик – 4-о място в GP2 и 3-о във Формула Renault 3.5 – това са едва 37 точки
Пол ди Реста – новите правила не дават точки за успехи в DTM, така че титлата и второто му място в този шампионат не му носят нищо.
2011
Дениъл Рикардо – силно представяне във Формула Renault 3.5 и титла в британската Формула 3 – но нямаше да са достатъчни за дебют във Формула 1.
Жером Д’Амброзио – само 3 точки за деветото му място в сериите GP2 през 2009.
2010
Карун Чандок – 10-ото място в GP2 през 2008 му носи едва 2 точки.
Този сезон във Формула 1 ще дебютират трима пилоти, но само един от тях отговаря на новите правила
Фелипе Насър ще кара за Sauber и за трите си години в GP2 той е събрал 52 точки.
Макс Верстапен има трето място в европейската Формула 3 – 20 точки, освен това още няма 18 години.
Карлос Сайнц-младши също отпада, въпреки че взе титлата във Формула Renault 3.5.
Но има и пилоти, които с лекота биха се справили с новите правила на ФИА.
Нико Хюлкенберг е доказателството за това. Той има титла в GP2 и европейската Формула 3, а това са общо 110 точки.
Кевин Магнусен пък спечели титлата във Формула Renault 3.5, предишния сезон беше седми, а още преди това завърши втори в британската Формула 3 – това му дава точно 40 точки и той ще се класира.
Новият пилот на Red Bull Даниил Квят също би прескочил чертата – но за това са му необходими резултатите от всички пет шампионат, в който той участва преди Формула 1 – титла в GP3 плюс няколко добри класирания в различни шампионати Формула Renault 2.0.
Има и още нещо.
Според новите правила, ако един пилот иска да се върне във Формула 1 след пауза по една или друга причина, то той трябва да отговаря на някои изисквания.
Да е карал поне в пет старта във Формула 1 през предходната година или да има поне 15 старта във Формула 1 в предишните три години.
Според тези правила Кими Райконен нямаше да може да се върне във Ф1 през 2012, тъй като за последно се състезава в световния шампионат през 2009, а след това кара в световния рали шампионат.
Това важи и за Михаел Шумахер, който се върна през 2010 след 4-годишна пауза.
И това са само двамата най-известни от пилотите, завърнали се във Формула 1 в последното десетилетие.
Естествено, новите правила са създадени с една единствена цел – във Формула 1 да попадат само талантливите и бързите пилоти, а не тези, които могат да си го позволят.
Защото в последните сезони някои от отборите се издържат основно от търговия с пилотски места и накрая фалираха – естествено, става въпрос за Caterham и Marussia, а Петер Заубер също предприе този подход за новия сезон – двамата му нови пилоти ще донесат в бюджета на тима 40 милиона долара.
Преценката е много тънка.
Срещу новите правила ще има сериозна съпротива – както от талантливи и бързи пилоти, които карат в неоценени от ФИА шампионати, така и от страна на тези, които нямат толкова добри резултати, но пък имат зад гърба си спонсори, които са готови да инжектират пари в закъсалите финансово отбори във Формула 1.
Явно дискусията тепърва предстои.
0 коментара