Пет неща, които научихме от квалификацията в Малайзия
Световният шампион Люис Хамилтън спечели втори пореден полпозишън от началото на сезона
Световният шампион Люис Хамилтън спечели втора поредна квалификация от началото на сезона и общо 40-а в кариерата му във Формула 1.
Авансът му пред Себастиан Фетел на финала се оказа нищожен – 0,074 секунди, но звездата на Ferrari успя да раздели двамата пилоти на Mercedes с последната си бърза обиколка.
Класиране в квалификацията за Гран при на Малайзия
1. Люис Хамилтън, Mercedes 1.49,834 мин.
2. Себастиан Фетел, Ferrari +0,074 сек
3. Нико Розберг, Mercedes +0,465
4. Дениъл Рикардо, Red Bull +1,707
5. Даниил Квят, Red Bull +2,117
6. Макс Верстапен, Toro Rosso +2,147
7. Фелипе Маса, Williams +2,639
8. Ромен Грожан, Lotus +3,147
9. Валтери Ботас, Williams +3,345
10. Маркус Ериксон, Sauber +3,427
11. Кими Райконен, Ferrari 1.42,173 мин
12. Пастор Малдонадо, Lotus 1.42,198
13. Нико Хюлкенберг, Force India 1.42,023
14. Серхио Перес, Force India 1.43,469
15. Карлос Сайнц, Toro Rosso 1.43,701
16. Фелипе Наср, Sauber 1.41,308
17. Дженсън Бътън, McLaren 1.41,636
18. Фернандо Алонсо, McLaren 1.41,746
19. Роберто Мери, Manor 1.46,677
20. Уил Стивънс, Manor без време
Какви изводи обаче можем да направим от прекъснатата за над половин час заради силния дъжд квалификация на „Сепанг”?
Хамилтън кара перфектно на дъжд
Това, че Люис се представя отлично на мокра писта едва ли е голяма тайна във Формула 1, но голямата разлика, която той постигна спрямо Нико Розберг в първата им бърза обиколка след подновяването на сесията, беше показателна. Световният шампион просто запази най-доброто за най-трудните условия.
През миналата година пет квалификации бяха прекъсвани заради дъжд и три от тях Хамилтън успя да вземе първото място (Австралия, Малайзия и Китай), а Нико оставаше на втора редица. До днес никой от пилотите не беше карал на мокро на „Сепанг”, а за началото на третата част дъждът вече беше спрял и пистата започна да изсъхва.
„Умея да усещам сцеплението и поведението на колата при такива условия”, обясни след края на сесията Люис, който в първата си бърза обиколка в третата част изпревари с 1,2 секунди Нико. След този тур до края оставаха 7 минути, а условията на трасето бързо се подобряваха и въпреки това постижението на Люис се оказа достатъчно за полпозишъна.
Във Ferrari са направили голяма крачка напред
Слабото представяне на Ferrari през 2014 се дължеше основно на по-ниската мощност на мотора на италианците, но около 40% от загубата на време спрямо колите на Mercedes се дължеше и на липсата на аеродинамично сцепление, като най-притеснително е било поведението на задницата на колата.
Сега с SF15-T това като че ли отсъства, а като се има предвид, че в тима решиха да „олекотят” аеродинамиката на колата, за да има тя по-висока скорост на дългите прави, то сцеплението, което демонстрира новата кола на Джеймс Алисън е впечатляващо.
Разбира се, прогресът при двигателя също е сериозен, това също помогна за второто място на Фетел. За първи път от две години пилот на Скудерията се пребори за първа стартова редица. Моторът на италианците все още е по-слаб от този на Mercedes, но софтуеърът, който ръководи работата на мотора се справя отлично и Фетел използва перфектно това. Себ можеше да подава рано газ без да страда от твърде сериозно презавиване и остана на по-малко от десета от първата позиция.
Дъждът не винаги помага на Формула 1
Преваляванията са част от задължителната програма в Малайзия и редовно се повтаря, че дъждът прави състезателния уикенд по-интересен. С оглед на сезона в Малайзия и времето, в което се провеждат квалификацията и състезанието, дъждът днес беше просто неизбежен.
А след това шефовете на състезанието заложиха на сигурно и решиха да изчака дъждът да спре или поне да отслабне сериозно, за да подновят сесията. А тв зрителите получиха още 45 минути обяснения от коментаторите за това какво да очакваме през този уикенд.
Прогрес в McLaren
В Австралия колите на McLaren бяха най-бавните в колоната, а сега успяха да победят само болидите на Manor – на хартия това не е особено вълнуващо. Но в Мелбърн Дженсън Бътън остана на 2,8 секунди от Хамилтън, който беше най-бърз в първата част на квалификацията и на 1 секунда от 15-ото място.
Сега Бътън се доближи с половин секунда до Хамилтън и за да влезе във втората част на квалификацията не му достигнаха 0,6 секунди. Това е сериозна крачка напред – с около половин секунда на обиколка.
В Honda обработват добре данните от Австралия и моторът им работи все по-успешно при по-висока температура, а в Китай Алонсо и Бътън може и да се надяват на място във втората част на квалификацията.
Макс Верстапен блесна
В Мелбърн Карлос Сайнц успя да засенчи Макс Верстапен, но сега дойде ред на 17-годишния пилот да блесне и той го направи по крайно убедителен начин – 6-о място на старта.
В третата част Макс остана на 0,3 секунди от Даниил Квят, неговият предшественик в Toro Rosso и той става №2 според най-добрите класирания за млади пилоти в квалификациите. №1 все още е Рикардо Родригес, който през 1961 се пребори за второто място на старта на Монца в първия си сезон във Формула 1.
Тук обаче няма някакъв отчаян опит за пробив – Макс и Сайнц без проблеми влизаха в Топ 10 в хода на тренировките и темпото им не отстъпва на това на колегите им в Red Bull. Дали пък утре Макс няма да влезе в историята като най-младият пилот, спечелил точки във Формула 1.
1 коментара