1994, Австралия: Шумахер срещу Хил

Всичко се решава на финала

Най-зрелищните битки за титлата във финалните състезания на Формула 1 за сезона

Sportinglife
Sportinglife 12:05 ч., 20 Ное 2014
0
1854
Williams F1

Гран при на Абу Даби в неделя ще е 28-ят случай в 65-годишната история на Формула 1, в който световният шампион ще бъде определен в последния старт за сезона.

Някои от най-зрелищните битки за титлата са се случвали преди последния старт – ударите на Сена и Прост на „Сузука” през 1989 и 1990 стават в предпоследните състезания в двете години.

Но когато всичко трябва да се реши в последния старт, напрежението е много по-голямо.

Да видим, връщайки се назад в годините, как са завършили най-зрелищните битки за титлата във финалните състезания за сезона.

2012, Бразилия: Фетел срещу Алонсо

Последната от тези битки се оказа една от най-интересните. В състезанието на „Интерлагос” липсва решителният момент в битката за титлата – като изпреварването на Глок от Хамилтън в последния завой преди финала през 2008 или спуканата гума, която остави Найджъл Менсъл без титлата през 1986 – но състезанието е непредвидимо и всичките 71 обиколки са напрегнати и интересни.

Преди финалния уикенд за сезона двукратният световен шампион Себастиан Фетел има 13 точки аванс пред Фернандо Алонсо с Ferrari и има нужда от 4-о място, за да си осигури трета поредна световна титла. Фетел редовно присъства на подиума в последните шест старта преди Бразилия, като взима 4 победи в тях и това му позволява да стопи аванса на Алонсо от средата на сезона, така че разпределението на силите е в полза на германеца.

Състезанието обаче започва кошмарно за Фетел, който е затворен в спринта към първия завой от съотборника си Марк Уебър, след като се забавя на старта и в края на обратната права се удря в Williams-а на Бруно Сена, което води до завъртането му в първата обиколка. Това праща Фетел последен и лявата част на колата му е сериозно пострадала.

Отпадането на Фетел сякаш изглежда неизбежно, но той успява да стигне до финала шести, като се справя с лошата работа на аеродинамика на колата му и ситния дъжд. Алонсо пристига на финала втори и губи битката за титлата за 3 мизерни точки.

Преди старта: 1. Фетел 273, 2. Алонсо 260 т. На финала: 1. Фетел 281 точки, 2. Алонсо 278 т.

2010 Абу Даби: Алонсо срещу Уебър срещу Фетел срещу Хамилтън

Единственото финално състезание в историята на Формула 1, в което стартират четирима пилоти с шанс за титлата. Преди последния старт те са събрани в 24 точки. Реално погледнато, шансовете на Фетел и Хамилтън са повече от скромни – Себ е на 15 от лидера, а Люис – на 24.

Очаква се битката за титлата да е между Алонсо и австралийската звезда на Red Bull Марк Уебър, който е само на 8 точки от испанеца. Но ходът на състезанието се обръща при първите спирания в бокса, когато от Ferrari решават да вкарат Алонсо в пита, за да покрият спирането на Уебър, който има проблеми с колата и след това испанецът се връща на пистата в сериозен трафик.

В крайна сметка Уебър завършва осми, а Алонсо няма по-добър късмет. Испанецът гони 37 обиколки Виталий Петров с Renault и не успява да го изпревари, което означава, че на финала Фернандо е седми и завършва втори в крайното класиране за сезона. Титлата е за Фетел, който печели състезанието и завършва на 4 точки пред Алонсо. Това е началото на нова ера във Формула 1 – тази на Red Bull.

Преди състезанието: 1. Алонсо 246 т, 2. Уебър 238, 3. Фетел 231 т, 4. Хамилтън 222 т. След финала: 1. Фетел 256 т, 2. Алонсо 252, 3. Уебър 242, 4. Хамилтън 240.

2008, Бразилия: Хамилтън срещу Маса

„Това Глок ли е?” Ако помните това възклицание на коментаторите секунди преди финала на Гран при на Бразилия през 2008, значи сте били свидетели на една от най-големите драми в историята спорта.

Хамилтън догонва и изпреварва германския пилот на Toyota в последния завой на последната обиколка на „Интерлагос”, а в бокса на Ferrari вече се радват, че Фелипе Маса е станал световен шампион. Всъщност бразилецът е шампион за около 30 секунди.

Драмата в последната обиколка е предшествана от сравнително спокойно състезание, което преминава с кратки превалявания. Маса стартира от полпозишън и е начело със сериозен аванс, а Хамилтън е почти сигурен, че ще вземе титлата – той се движи четвърти, а петото място ще му е достатъчно за крайния успех.

Но пет обиколки преди финала отново завалява и нещата за Хамилтън се объркват, поне на пръв поглед – той спира в бокса за гуми интермедия, а само 2 обиколки преди края той изпуска един завой и се озовава на шесто място, точно зад Себастиан Фетел. За титлата му трябва пета позиция и Люис атакува в последните два тура. Точно когато изглежда, че той за втора поредна година е пропилял шанса си да стане световен шампион, Хамилтън догони Глок, който едва се крепеше на пистата със сликовете и го изпревари в последния възможен момент.

Преди състезанието: 1. Хамилтън 94 т, 2. Маса 87 т. След финала: 1. Хамилтън 98 т, 2. Маса 97 т.

2007, Бразилия: Хамилтън срещу Алонсо срещу Райконен

На стартовата решетка преди Гран при на Бразилия Хамилтън има възможност да постигне два уникални рекорда в историята на Формула 1 – да вземе титлата в дебютния си сезон в шампионата и на 22 години да стане най-младият пилот в историята на надпреварата. Излитането му в зоната за сигурност в Шанхай го лишава от шанс да реши всичко предсрочно, но в Сао Пауло Люис отново е фаворит, въпреки че съотборникът му в McLaren Фернандо Алонсо и звездата на Ferrari Кими Райконен също имат шансове за титлата.

В крайна сметка точно Кими взе титлата – с 1 точка преднина пред двамата пилоти на Mercedes и това се оказа последният удар за сезон 2007 върху почти разпадналия се британски тим. През тази година отборът на Рон Денис преживява шпионския скандал, донесъл глоба от 100 милиона долара и изключване от класирането на конструкторите, както и невероятно сериозен разрив между Алонсо и Хамилтън от една страна и Алонсо и шефовете на тима от друга.

В началото на състезанието Люис се озовава зад Алонсо, след което пробва да го атакува, но за кратко излиза от пистата, след което се успокоява и започва да дебне Фернандо за грешка. Малко по-късно се появява проблем в скоростната кутия на Люис, който губи ценно време и на финала е седми, а титлата е за Райконен, който печели победата в Сао Пауло.

Преди състезанието: 1. Хамилтън 107 т, 2. Алонсо 103 т, 3. Райконен 100 т. След финала: 1. Райконен 110 т, 2. Хамилтън 109 т, 3. Алонсо 109 т.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията