Новата ера във Формула 1 не започна по най-добрия начин за Ferrari

2014 - трудната година на Ferrari

Новата ера във Формула 1 не започна по най-добрия начин за Ferrari – тимът записа първия си сезон без победа от 21 години насам

Sportinglife
Sportinglife 11:35 ч., 20 Дек 2014
0
90
Getty Images

Новата ера във Формула 1 не започна по най-добрия начин за Ferrari – тимът записа първия си сезон без победа от 21 години насам, в рамките на 2014 се смениха три шефове на тима и двама президенти на компанията, голямата звезда напусна, а изход от кризата все още не се вижда.

Тимът от Маранело преживя изключително интересни и тежки 12 месеца и ще се опитаме накратко да се върнем към емоциите за италианците през 2014 година.

Януари

Новите попълнения във Ferrari са факт: новият технически директор Джеймс Алисън и Кими Райконен, а новината е представянето на новия F14T – болидът, събран ентусиазма и надеждите на тима, че ще може да спре хегемонията на Red Bull.

Ferrari през януари

Президент: Лука ди Монтедземоло

Шеф на тима: Стефано Доменикали

Технически директор: Джеймс Алисън

Шеф на департамента за двигатели: Лука Марморини

Директор, отговарящ за инженерните въпроси: Пат Фрай

Главен дизайнер: Никола Томбазис

Пилоти: Фернандо Алонсо, Кими Райконен

На представянето президентът на Ferrari Лука ди Монтедземоло обявява, че е оптимист за новия сезон, тъй като 'Черните кончета" разполагат със силен екип и всички необходими елементи за успеха във Формула 1.

Февруари

Пилотите на Ferrari се представят прилично в предсезонните тестове. Нико Розберг с Mercedes навърта повече километри от Алонсо, а в Маранело започват да се притесняват, че новият F14T не е достатъчно бърз – Фернандо е на 1 секунда от най-добрите резултати, а на още една секунда зад него е Райконен. Кими катастрофира в Бахрейн и се оплаква, че въртящият момент, идващ от мотора понякога не може да се контролира.

Март

Проблемите на Ferrari излизат на бял свят по време на първото състезание за сезона – Гран при на Австралия: Райконен катастрофира в квалификацията и не стига до третата й част, а Алонсо завършва състезанието на над 30 секунди зад победителя Розберг. „Изоставаме”, признава Доменикали, а напрежението в тима вече се покачва.

Април

След седем години начело на тима Стефано Доменикали подава оставка заради слабото начало на сезона, а на мястото му е назначен Марко Матиачи – без един ден опит във Формула 1, а предишната му работа е била президент и главен изпълнителен директор на Ferrari Северна Америка. Представянето на пистата започва да се подобрява – Алонсо завършва трети в Китай, но назначението на Матиачи е прието с нескрит скептицизъм – в тима и извън него.

Май

Рос Браун се появява в Маранело и това пощурява феновете на Скудерията. От тима заявяват, че посещението на Рос не означава нищо – Браун е бил в отпуска, бил е наблизо и се е отбил. В Гран при на Испания разликата на финала между Mercedes и Ferrari е над една минута, въпреки че Алонсо успя да спаси част от репутацията на тима с 4-ото си място в Монако.

Юни

Доменикали най-после проговоря и заявява, че „Mercedes ще запази предимството си за дълго време”. В Канада Алонсо не успява да спре атаката към победата на Дениъл Рикардо, който съживява Red Bull, а в Австрия притесненията се засилват, след като пред испанеца завършват не само двамата пилоти на Mercedes, но и колегите им от Williams. Заключението е неприятно: Ferrari има проблеми да се пребори за третото място в класирането при конструкторите.

Юли

Дългогодишният шеф на департамента за двигатели Лука Марморини напуска. Матиа Биното вече отговаря за оперативната дейност на тима, а Алисън получава повече власт в техническия департамент, подкрепен от главния дизайнер Никола Томбазис и Лоренцо Саси, който вече отговаря за дизайна на двигателите. В падока на Формула 1 се чуват първите слухове, че Алонсо иска да се измъкне предсрочно от договора си с Ferrari, въпреки че до края му остават още две години.

Август

От Ferrari отричат, че шефът на инженерния отдел Пат Фрай е уволнен, но британската преса е уверена, че това е въпрос на време. Марморини нарушава мълчанието си и ядосан обяснява, че му е било наредено да жертва част от динамичните качества на двигателя за F14T, които щели да бъдат компенсирани от аеродинамиката на шасито. Това, естествено не се случва, а ако е вярно, то означава, че създателите на F14T са имали напълно невярна представа за важните елементи в началото на новата турбо ера във Формула 1.

Септември

След над две десетилетия начело на Ferrari президентът на компанията Лука ди Монтедземоло обявява след Гран при на Италия, че се оттегля от поста си. Потвърждението е странно: само седмица по-рано Лука е отрекъл нещо подобно. След това обаче идва унищожителна критика от страна на големия шеф на FIAT Chrysler Серджо Маркионе и Лука няма как да остане на поста си.

„Не искам да виждам пилотите ни на 7-о и 12-о място – гневи се Маркионе, който до този момент е показал нулев интерес към моторните спортове. – За Ferrari са важни не само финансовите резултати, но и победите, а ние имаме проблеми в това отношение в последните шест години.”

Бъдещето на Фернандо Алонсо става тема на оспорвани дискусии във Формула 1. Няколко медии прогнозират, че испанецът всеки момент ще обяви, че напуска тима.

Октомври

Преди квалификацията за Гран при на Япония падокът във Формула 1 е изненадан от решението на Себастиан Фетел да напусне Red Bull, от тима подсказват, че той отива във Ferrari. Италианците са изненадани от обявлението на Себ и отказват да потвърдят. Същото прави и Алонсо, но вече всички знаят, че той се е договорил с тима за анулиране на договора му. Интересното е, че Фернандо толкова много иска да се махне от Скудерията, че прекратява предсрочно договора си без да има твърд ангажимент с друг отбор.

Ноември

Шест седмици след съобщението на Red Bull, Ferrari официално обявява, че Фетел ще замести Алонсо. Последните състезания от сезона са оказват трудни за тима и Скудерията завършва на 4-о място в подреждането на конструкторите. Назначен е нов шеф на отбора – Маурицио Аривабене. Матиачи не е просто уволнен, той е изолиран от цялата структура на Ferrari, без шанс да продължи кариерата си в компанията. Аривабене е третият шеф на тима в рамките на последните 7 месеца. И в Маранело никой не знае какво ще стане на следващия ден.

Декември

Трусовете обаче не са свършили. Тимът потвърждава за уволнението на Пат Фрай и Никола Томбазис – двамата са освободени две седмици след назначението на Арибавене.

Ferrari през декември

Президент: Серджо Маркионе

Шеф на тима: Маурицио Аривабене

Технически директор:  Джеймс Алисън

Шеф на департамента за двигатели: Матиа Биното

Главен дизайнер: Симоне Реста

Пилоти: Себастиан Фетел и Кими Райконен

Симоне Реста става главен дизайнер, а Алисън придобива цялата власт в техническия департамент. Размествания има във всички отдели на тима, дори шефът на прес офиса Ренато Бисинани е преместен в новия търговски департамент, на който пряк шеф е Аривабене. В тима идва нов тестпилот – Естебан Гутиерес, който води със себе си и мексикански спонсор.

Дни по-късно е освободен и Хирохиде Хамашима – инженерът, който отговаря за работата на шаситата с гумите.

Новото попълнение на тима Себастиан Фетел все още не е коментирал промените във Ferrari, както и екипът, с който ще работи. Защото промените явно не са приключили.

0 коментара

Твоят коментар:

Close Обратно към статията