Какво се обърка за Райконен през 2014?
Завръщането на Кими Райконен във Ferrari се оказа доста по-трудно от очакваното.
Завръщането на Кими Райконен във Ferrari се оказа доста по-трудно от очакваното. Той изостана сериозно от Фернандо Алонсо през изминалия сезон и успя да събере едва една трета от точките, които спечели испанецът.
Защо обаче Кими, който беше една от големите звезди във Формула 1 през 2012 и 2013, изостана толкова много през 2014?
Райконен не е сред най-словоохотливите пилоти, особено пък когато става въпрос за чисто техническия обяснения, но този сезон се концентрира повече върху подобни изказвания, за да стане ясно къде точно е проблемът.
Болидът на Ferrari за 2014 – F14T се оказа твърде бавен и с недостатъчна мощност, но Кими се сблъска и с друг проблем.
Липсата на сцепление на предницата отне едно от най-силните оръжия на финландеца.
В най-добрата си форма Райконен разчита на стабилна предница, за да може да влезе много бързо в завоя.
Tweeeet me!В най-добрата си форма Райконен разчита на стабилна предница, за да може да влезе много бързо в завоя и да е наясно какво ще е поведението на предните гуми, той има нужда те да са буквално залепени за пътя, за да продължи да натиска и да не губи скорост. F14T нямаше как да му предложи това, Кими трябваше да предполага какво ще е поведението на колата, без да е сигурен какъв ще е резултатът.
Райконен имаше подобен проблем в началото на 2012, когато подписа с Lotus.
Тогава финландецът изпробва поредица кормилни рейки и настройки на предницата, за да си осигури усещането за поведението на колата, което му беше необходимо. Когато предницата на болида на Кими се държи както той иска и очаква, той печели състезания. Когато това го няма, Райконен е един от многото в колоната.
„Още от картинга това е важно за мен, ако колата ми не завива добре и предницата не захапва асфалта, няма как да ми хареса – обясни по-рано през годината Кими. – Стилът ми на пилотиране е такъв – искам да вляза с по-висока скорост в завоя и да я запазя в средата на завоя. Така към свикнал, но поведението на колите се променя всяка година заради промените в правилата. Все още смятам, че това е най-бързият начин да минавам през завоите и когато колата работа така, както искам, за мен това е начинът да съхраня най-много скорост в завоя.”
Когато обаче предницата на колата не отговаря на очакванията на пилота, той губи увереност и скорост.
На няколко пъти през годината във Ferrari показаха, че могат да се справят с този проблем, но още на следващото състезание той се появяваше отново.
„Това е нещо, което липсва в F14T – допълни Райконен. – И тъй като не мога да спирам и да завивам както искам, защото колата започва да се пързаля, колелата блокират и т.н, аз започвам да търся най-добрата компромисна точка за спиране, за завиване. Когато обаче изпуснеш дори и малка част от завоя, това означава, че губиш и скорост за следващата права. Това звучи като нещо малко, но когато се случва във всеки един завой във всяка една обиколка, загубата на време става доста сериозна. В много състезания трябваше да се боря с колата във всеки един завой и затова разликата с лидерите се получи толкова голяма.”
Поведението на Ferrari не е единственото нещо, което тормози Кими, работата на гумите Pirelli също не е по вкуса му.
Тук също става въпрос за сцеплението – Райконен предпочита предни гуми, които „залепват” за асфалта и дават максимална стабилност, но сликовете за 2014 не са точно такива. Бившият съотборник на Кими в Lotus Ромен Грожан обясни, че още в началото на годината е бил сигурен, че тези гуми ще измъчат финландеца.
„Тези сликове, които са по-издръжливи, но не дават толкова добро сцепление изобщо не отговарят на стила на каране на Кими – допълни французинът. – Той има нужда от стабилна предница, а тези сликове не могат да му я осигурят.”
Райконен предпочиташе гумите от първата половина на 2013, които бяха много по-агресивни и даваха по-добро сцепление, но Pirelli се отказа от тях в средата на годината след няколко гръмнали слика на „Силвърстоун”.
И накрая, Райконен показа, че не се е адаптирал достатъчно към F14T.
Нещо, което вече бившият му съотборник Фернандо Алонсо успя да направи в много по-голяма степен от финландеца.
„Не виждам смисъл да се опитвам да променям стила си на каране – обясни Кими. – Ако карам по-различно, няма да съм по-бърз. Проблемът не е в това как карам аз, а какво е поведението на колата. Основният проблем не беше решен. Не смятам, че да се опитвам да променям стила си на каране, е правилното решение. Имам достатъчно опит във Формула 1, за да знам, че това не е начинът да се решават проблемите.”
0 коментара